Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Acast tar in annonser i öppna poddverktyget

Publicerad: 1 Juni 2020, 13:32

Johan Billgren, medgrundare av Acast.

Foto: Acast

Acast erbjuder nu en möjlighet för poddskapare som använder verktyget Acast Open att ta del av annonsintäkter.


Ämnen i artikeln:

Acast

I november förra året släppte Acast den öppna poddplattformen Acast Open, som tillgängliggör en rad verktyg för poddskapare, exempelvis statistik och vidare distribution. 

Nu öppnar Acast även upp för poddarna i Acast Open att bli en del av annonserbjudandet inom Acast Marketplace. Det innebär att poddarna kan få tillgång till dynamiska annonser i avsnitten, och därmed en möjlighet att generera intäkter från annonsering.

– Vi lanserade Acast Open för att kunna erbjuda samma verktyg som vi tagit fram till världens största och bästa poddar och publicister, i händerna på alla världens podd-kreatörer, säger Johan Billgren, medgrundare av Acast i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Nu fortsätter vi att demokratisera podcast, genom att vi öppnar upp möjligheten för alla kreatörer hos Acast Open att tjäna pengar på sitt innehåll i alla poddspelare som finns – så att de kan börja se ekonomisk vinning för de arbete de har lagt ner för att bygga upp en dedikerad och engagerad publik över hela världen. Vi kommer att fortsätta göra allt vi kan för att stötta deras passion för berättande och det otroliga ljudinnehåll som de arbetar hårt för att nå ut med.

Erbjudandet riktas till de poddkreatörer som har ett betalt medlemskap hos Acast, och man får ansöka om att få bli en del av Acast annonserbjudande.

LÄS ÄVEN:
Sport, drama och reality nästa för Spotify
Acast släpper automatisk annonsplattform
Acast slopar betalmodellen – Podme växer medan Spotify satsar på räckvidd 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.