Radio/podd
Acast startar digital handelsplats för annonsörer
Publicerad: 16 juli 2020, 09:45
Acast Nordenchef Fredrik Hermansson: ”Med Acast Storefront hoppas vi kunna göra det enklare för annonsörer att navigera bland de tusentals poddar som finns”.
Foto: Janne Næss
Acast Marketplace sjösätter en ny virtuell handelsplats – där annonsörer bland annat kan bläddra bland poddar och filtrera utifrån olika målgrupper.
Filtren på Acast Marketplace nya handelsplats, innebär att annonsörer kan söka på ålder, kön, språk, innehållskategorier och mer. När ett val gjorts får annonsören hjälp av Acasts säljavdelning med att utföra samarbetet tillsammans med utvalda profiler.
Verktyget visar också hur man köper och skapar ljudannonser, samt innefattar kontextuell styrning och olika möjligheter till sponsorskap.
Acast Marketplace lanserades globalt i februari, och ambitionen med den nya virtuella butiken är att göra steget mellan idé och lanserad kampanj enklare. Fler nyheter kommer att lanseras de kommande månaderna – bland annat utökning till fler språk, samt utveckling av en fullt självbetjänad köp- och bokningsplattform för annonsörer, skriver Acast i ett pressmeddelande.
Fredrik Hermansson, nordisk chef på Acast kommenterar:
– Med Acast Storefront hoppas vi på att på att kunna göra det enklare för annonsörer att navigera bland de tusentals poddar som finns, med en förhoppning om att på ett smidigare sätt kunna hjälpa till att hitta rätt format utifrån annonsörens och varumärkets önskan.
LÄS ÄVEN: Acast slopar betalmodellen – Podme växer medan Spotify satsar på räckvidd