söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Acast släpper reklamplattform för självbetjäning

Publicerad: 30 november 2022, 12:43

Foto: Acast

Acast sjösätter en self-serve-plattform som ska förenkla för annonsörerna att nå poddarnas publik samt sänka tröskeln så att även mindre varumärken lockas till poddarna.

Ämnen i artikeln:

AcastToppnyheter eftermiddag

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Podcastföretaget Acast släpper nu en reklamplattform för självbetjäning som blir tillgänglig globalt. Det framgår av ett pressmeddelande. Enligt Acast möjliggör reklamplattformen för fler varumärken – av varierande storlek – att annonsera i de lite drygt 88 000 podcasts som i dag ingår i Acasts nätverk.

Själva beskriver Acast den som ett stort steg för att få fler mindre företag att börja annonsera i poddar. Det eftersom tröskeln blir lägre, då lägsta nivån för annonsering ligger på 2 600 kronor.

– Denna nya plattform är ett viktigt steg i att demokratisera den globala podcastannons-branschen eftersom den gör det möjligt för annonsörer att starta sin resa inom podcastannonsering i en skala som passar deras behov och budgetar, säger Acasts vd Ross Adams i en kommentar, och lägger till:

– För Acast öppnar det ytterligare en intäktskanal där vi kan rikta in oss på en bredare bas av vårt stora utbud av podcasts och automatisera annonsförsäljningen ytterligare. Det här är ett viktigt steg i vår strategi att bli nummer ett i podcasting-industrin.

Reklamplattformen möjliggör också för poddkreatörer att själva bli annonsörer och marknadsföra sina egna shower.

LÄS OCKSÅ: Trots varningar om lågkonjunktur – ljudbolagen siktar på ökad annonsförsäljning

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev