Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Acast och Patreon inleder samarbete

Publicerad: 10 November 2020, 11:00

Leandro Saucedo, affärsutvecklings- och strategichef på Acast.

Foto: Acast

Patreons kreatörer får nu möjlighet att distribuera sina poddar med hjälp av Acasts teknik.


Ämnen i artikeln:

Acast

Acast och Patreon inleder ett samarbete som innebär att poddskapare kan distribuera exklusivt innehåll till sina användare i vilken podd-spelare som helst.

Integrationen möjliggör för kreatörer att publicera innehåll via ett privat patron-exklusivt RSS-flöde, och genom en uppgradering i sitt medlemskap kan lyssnarna hantera både sina publika och privata flöden från ett och samma ställe. Kreatörer ska även få tillgång till data och statistik om sina lyssnare. Dessutom ska risken för piratkopiering minska.

– På Patreon främjar vi ett ekosystem där kreatörer kan lära känna sina lyssnare på ett djupare plan, som i sin tur kan förändra hur deras kreativitet värderas. Patreon och Acast har en gemensam mission att hjälpa kreatörer att få en hållbar inkomst genom sitt skapande, säger Brian Keller, director of creator success på Patreon, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Samtidigt som poddar fortsätter att vara en av av de största kategorierna för våra kreatörer på Patreon, kommer vårt samarbete med Acast göra det enklare än någonsin för poddskapare att bearbeta sina följare genom att erbjuda exklusivt innehåll till sina mest passionerade fans, oavsett var de vill lyssna någonstans.

Under november ska Acast teknik bli tillgänglig för Patreons poddskapare.

– Tillsammans med Patreon, tar vi vårt största kliv någonsin i vår mission att stötta det globala communityt för kreatörer, genom att vi hjälper dem att nå ut med sitt podcast-innehåll till ännu fler människor. Kreatörer trivs i ett ekosystem där de kan skapa fritt, få kontakt med sin publik och tjäna pengar på sitt arbete oavsett plattform – detta samarbete handlar om just det, att stötta och möjliggöra det för dem, säger Leandro Saucedo, affärsutvecklings- och strategichef på Acast, i pressmeddelandet.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.