tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Acast når nya milstolpar under QI

Publicerad: 9 maj 2023, 09:06

Programmatisk annonsförsäljning är Acasts snabbast växande säljkanal, skriver vd:n Ross Adams.

Foto: Acast

Acast inleder året med ett något förbättrat resultat och över 100 000 podcasts.

Ämnen i artikeln:

AcastPodcast

Janne Næss

janne.naess@dagensmedia.se


Acasts nettoomsättning landade under första kvartalet i år på 331,3 miljoner svenska kronor (298,3) vilket motsvarar en ökning om på 11 procent.

Rörelseresultatet landade på -78,0 miljoner svenska kronor (-80,1).

Antalet lyssningar uppgick till 1 283 miljoner (1 256) och innebär en ökning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Även den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade, från 0,24 svenska kronor till 0,26 svenska kronor.

Under kvartalet nådde Acast två milstolpar: Antalet podcasts översteg 100 000 och antalet unika lyssnare per månad gick över 100 miljoner.

LÄS ÄVEN: Ljudbolagen lägger ägandet på börsen

Acasts vd Ross Adams skriver i ett pressmeddelande att bolaget ser en fortsatt positiv trend när det gäller programmatisk annonsförsäljning som är Acasts snabbast växande säljkanal.

Han nämner också att Acasts självbetjäningsplattform för annonser som rullades ut i slutet av 2022, har mottagits väl. Hittills har drygt 150 annonsörer annonserat via plattformen och att närmare 40 procent av dessa har bokat in mer än en annonskampanj.

Under kvartalet introducerades en ny metod för annonsleveranser, Interchangeable Ad Slots (utbytbara annonsplatser), en lösning för automatiserade annonsleveranser, som ökar annonsutrymmet med mer än 10 procent, skriver Acast.

LÄS ÄVEN: Ökade intäkter för Acast – men förlusten växer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev