Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Acast i samarbeten med flera svenska annonsörer – årsavtal med Tre

Publicerad: 24 Februari 2021, 16:15

Johanna Turner är säljchef på Acast och säger att annonsörsintäkterna fortsätter att öka.

Foto: Acast

Acast har skrivit på årslånga avtal med flera svenska annonsörer, däribland Tre som ska öka sina poddreklams-investeringar i år.


Ämnen i artikeln:

Acast

Avtalet med Tre beskrivs, i ett pressmeddelande, som omfattande och innehåller bland annat sponsorskap och ljudannonser, där utvalda Acast-profiler agerar ambassadörer för Tre under ett år, framgår det.

”Acast har sett en stor ökning av antal annonsörer som investerar större summor, under en längre tid. Under första kvartalet har Acast signat ett dussintal årskontrakt med svenska annonsörer – däribland mobiloperatören Tre som investerar stora belopp i flera av Acasts utvalda poddar under 2021”, skriver den svenska poddjätten i pressmeddelandet. 

– Satsningen på poddar är ett led i att förtydliga vår position som den mest kundnära och mänskliga operatören. I vår brusiga kategori väljer vi att samarbeta med profiler som kan trovärdigt prata om fördelarna om att vara kund hos Tre, säger Jim Carlberg, Marknadschef på Tre i en kommentar. 

Johanna Turner: ”En mer mogen mediekanal”

Sedan 2014 har Acast genererat dragit in närmare 100 miljoner dollar i intäkter för poddar runt om i världen och har skapat annonskampanjer för mer än 3 000 varumärken, enilgt pressmeddelandet. 

I fjol ökade bolaget, enligt egen utsago, sina intäkter med 64 procent i jämförelse med 2019. Samtidigt växte antalet annonsörskunder med 40 procent förra året.

– Podcast har blivit en mer mogen mediekanal och en naturlig del av annonsörernas årsstrategier. Kunder känner en större tillit till mediet och vågar gå in med större investeringar, under längre tid – ett kvitto på att det faktiskt fungerar. Genom att fler annonsörer upptäcker genomslagskraften av podcastreklam och ökar sina investeringar, så kommer även nytt innehåll samt en större marknad att skapas för landets kreatörer, säger Johanna Turner, säljchef på Acast, i pressmeddelandet.

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Acast

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.