Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

”Vilken jävla soppa det var”

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 26 Mars 2018, 06:33

BACKSPEGELN. 2005 är SBS Radio först ut i Sverige med att haka på den nya tjänsten visuell radio. Men någon succé blir det aldrig.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioNokia

Visuell radio blev aldrig någon succé i Sverige. Faktum är att tjänsten aldrig ens lanserades, eftersom Nokia lade ned den. Då hade SBS Radio redan anställt en person som skulle jobba heltid med kanalen.

– Vi tyckte att det här var roligt och spännande och hade lagt ner mycket jobb på det. Sen lade Nokia ned hela skiten. Funktionen på telefonen var inte tillräckligt efterfrågad, tror jag, det här var ju en tidig smartphone med vissa begränsningar. Vilken jävla soppa det var, minns Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Radio.

Trots det abrupta slutet tycker han fortfarande, tio år senare, att visuell radio var en bra idé.

– Framför allt kunde vi få rating på vad folk tyckte om låtarna. När man lyssnade i mobilen kunde man ge betyg, det såg ut som likes, och vi kunde få statistik. Det är bra när man testar ny musik.

En radiostation som faktiskt hann testa den nya tjänsten var Kiss FM i Finland. De var först ut, men också där lades tjänsten ned. Någon egentlig förklaring från Nokia till vad det var som gick fel fick aldrig SBS Radio, menar Jakob Gravestam.

– Vi fick inte tag på någon på Nokia. Vad fan händer?, tänkte vi. Ändå, när man tittar tillbaka i backspegeln, var det roligt att vi hakade på det. Det var inte helt gratis, det var ny teknik, men det var ambitiöst av oss att våga hoppa på en sådan grej. Man gör bra grejer och sen gör man dåliga, men hellre det än att vara bakåtsträvande.

Skulle den här tekniken kunna fungera i dag, tror du?

– Jag vet inte. Smartphone som device är ju fantastisk rent ljudmässigt, men att lyssna på radio och titta på bilder, det känns lite som MTV 1989 – det gör man inte längre. Radion är ett fantastiskt sällskap, men vill man kolla på något samtidigt går man in på aftonbladet.se eller något.

Denna artikel har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 5, 2015.

Nya tjänsten från SBS – visuell radio

27 april 2005

Snart ska vi kunna titta på radio i våra mobiler. Visuell radio, en tjänst där konsumenterna kan se bilder och interagera med radiokanalen under tiden de lyssnar på radio, ska lanseras i Sverige. SBS Radio är först ut med att haka på den nya tjänsten och förväntningarna är stora.

– Vi ska anställa en till två personer som ska jobba med det här och planerar hur vi ska sälja kanalen gentemot annonsörerna. Troligen lanserar vi efter sommaren, säger Jakob Gravestam, marknadschef på SBS Radio.

Bakom den nya tekniken ligger Nokia. De jobbar hårt på flera marknader för att få med fler radiokanaler och mobiloperatörer i tjänsten, som i första hand ska vara ett verktyg för radiostationerna att nå interaktivitet med lyssnarna.

– Vi vill så snabbt som möjligt få med fler, annars blir det rent ut sagt bara pinsamt, säger Reidar Wasenius, då chef för marknadsföringen av tjänsten hos Nokia.

Personalbråk på Aftonbladet – grabbig chefskultur

English tar över som reklamspråk

Sexhjälpsprogram hetast på TV4 i höst

DDB Stockholm jagar F&B: kreativitetstopp

Lattetrenden naggar Gevalia

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS RadioNokia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev