Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

"Vi har varnat för utvecklingen"

Publicerad: 30 April 2013, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:47

Under 2012 sjönk annonsköpen i kommeriell radio. MTG Radios vd Christer Modig är orolig över utvecklingen – som han skyller på obalansen på marknaden.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioMTG RadioPPM

Annonsörerna vänder radion ryggen. Enligt siffror från IRM sjönk annonsköpen i kommersiell radio med 11,2 procent under 2012.

Enligt Christer Modig, vd på MTG Radio är tappet ett tecken på att medieköparna ger tummen ned till den nya situationen som uppstått på radiomarknaden, där SBS fått en tydligt dominerande ställning.

– Vi har varnat för den här utvecklingen sedan samarbetet mellan SBS och NRJ offentliggjordes i slutet av 2011 och vi började se tendenser till den redan tidigt förra året.

Han fortsätter:

– Det pågår just nu utredningar hos två olika myndigheter kring den situation som uppstått, och vi avvaktar dessa utredningar.

Staffan Rosell vd på konkurrerande SBS Radio medger att bolaget ökat sin marknadsandel avsevärt sedan man tog över samarbetet med kanalen NRJ från MTG den 1 januari i år.

– Eftersom samarbetet inleddes först i år har jag svårt att se att den påverkat radiomarknadens utveckling under 2012. Tappet, anser han, bör ses som en del av mediemarknaden totalt.

– Det var ett extremt tufft år konjunkturmässigt. Vi drabbades liksom de flesta andra medier.

Samtidigt framhåller han att raset 2012 måste ses i ljuset av rekordåret 2011, då kommersiell radio hade sin högsta omsättning någonsin.

Nu ställer han sina förhoppningar till PPM – ett elektroniskt mätsystem för radiolyssnande som infördes vid årsskiftet.

– Tidigare kom siffrorna kvartalsvis, nu kan vi leverera siffror varje dag, på minutbasis. Det blir en bättre produkt för annonsören som får reda på hur många som lyssnar på ens spot, säger Staffan Rosell.

Även MTG hoppas att PPM ska skapa möjligheter för försäljning och programutveckling.

– Vi jobbar även med att ytterligare förbättra vår distribution på de marknader där vi finns samt nationellt via våra digitala plattformar, säger Christer Modig.

Samtidigt som radion backar går musiktjänsten Spotify kraftigt framåt. I dag beräknas antalet användare i Sverige uppgå till omkring 900 000 och en gratisversion i mobilen är planerad.

– Jag är förvånad att inte Spotify öppnat upp mobilerna tidigare och ser det snarare som en fördel när de nu gör det. Det öppnar upp för mer ljudburen kommunikation vilket även kommer att gynna radion, säger Christer Modig.

Inte heller Staffan Rosell ser Spotify som en stor konkurrens affärsmässigt. Där emot ser han den tillgänglighet som musiktjänsten öppnad för som en konkurrent om människors tid.

– Radio är starkt som medium, och något man konsumerar när man vill bli överraskad. Vi har en blandning av musik, humor och väder medan Spotify främst ersätter iTunes eller cd-skivor.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

SBS RadioMTG RadioPPM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.