Toyota bakom en av de bästa kampanjerna

Saatchi & Saatchi Stockholms radiokampanj för Toyota listas som en av de bästa i världen under förra året.

I somras skrev Dagens Media om reklambyrån Saatchi & Saatchis radiokampanj för Toyota ”A SIRIous message", som ”pratar” med Iphones Siri i realtid och försätter telefonen i flygplansläge.

Syftet med kampanjen var att få folk att tänka efter innan de använder mobiltelefonen under körning, och på så vis minska risken för trafikolyckor.

Adage och Creativity utsåg nyligen "A SIRIous message" till en av de bästa varumärkeskampanjerna i världen under 2015, som de kallar för en ”genial” idé för säkrare bilkörning.

Kampanjen listas tillsammans med bland annat Paramount Pictures uppmärksammade kampanj ”Zoolander Hits Paris Fashion Week”.  

– Det är jättesmickande att en sådan här i sammanhanget lokal kampanj får den här uppmärksamheten. Om man tittar på de övriga kampanjerna som listas, så blir det tydligt att vi är i fint sällskap, säger Gustav Egerstedt, kreativ chef på Saatchi & Saatchi Stockholm, till Dagens Media.

Gustav Egerstedt menar att kampanjens uppseendeväckande sätt att använda radioreklam på har bidragit till uppmärksamheten.

– Det är en väldigt otraditionell radioreklam som använder Siri på ett nyskapande sätt. Dessutom är det för en av världens största biltillverkare, och det ger självklart skjuts när man jobbar med ett varumärke som är så pass stort som Toyota. Vi är stolta över att ha lyckats nå ut med budskapet om säker bilkörning, som ändå kommuniceras rätt mycket just nu. Det blir en extra stor bedrift, fortsätter han.

Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen?

– Framför allt positiva. Det här är en idé som passar Toyota väldigt bra, som är ett företag som ligger extremt långt fram i teknikutvecklingen. Vissa har blivit irriterade på att reklamen slår av telefonen och menar att det är integritetskränkande, men samtidigt blir det viktiga budskapet extra kraftigt. Om några få blev upprörda anser jag att det är värt om budskapet slår igenom på ett större plan, eftersom det är ett stort problem i trafiken med folk som använder mobilen under bilkörning.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-01-19 06.00Uppdaterad 2016-01-19 08.05

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: