Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Sveriges Radio blir mer lokala - nyanställer

Publicerad: 30 Januari 2015, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

SR förstärker bevakningen i Stockholm med fyra lokalreportrar i Södertälje, Söderort, Norrort och Järvafältet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Fyra nya reportrar får lokala bevakningsområden när Sveriges Radio satsar på mer lokaljournalistik i Stockholms län. Bakom beslutet ligger en omvärldsanalys kring hur Stockholm kommer att utvecklas framöver, vilka som kommer att bo här och vad de vill ha.

– Vi gör det här för att anpassa oss till verkligheten. Stockholm förändras snabbt, år 2022 ska var fjärde svensk bo i Stockholm. Det väller in folk, säger Lotta Mossberg, kanalchef på SR Radio Stockholm, till Dagens Media.

Konkret innebär det fler lokala sändningar på kvällar och helger. De nya bevakningsområdena blir Södertälje, Söderort, Norrort och Järvafältet. Nyheterna kommer att höras både i P4 Stockholm och i 93,8 där systerkanalen Metropol sänder. Fyra nya reportrar med anknytning till områdena ska rekryteras till slutet av april när bevakningen ska vara igång.

– Vi ska ut mer. Vi sitter ju i radiohuset men reportrarna ska ha sin bas på fyra ställen i länet. Jag tror att det ska vara människor som vet vad en snackis på Järvafältet är till exempel. Vi ska inte bara sända radio, vi ska göra event också och bli synliga på ett annat sätt. Vi kliver in i verkligheten, säger Lotta Mossberg.

TV4 har lagt ner sina lokalredaktioner, medan ni utökar den lokala bevakningen. Varför?

– TV4 och vi är två skilda världar. Den lokala bevakningen var nog inte den bästa kassakon. Bonnier tänker pengar, vi tänker ansvar. Nu handlar det om att göra radio som är relevant och då måste vi ut och prata med folk.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.