Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Svenskt lejon i radio

Publicerad: 21 Juni 2011, 18:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

Sverige får äntligen kamma hem ett lejon i radio-kategorin. Det är DDB Stockholm som belönas med brons.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmCannes Lions 2011

DDB Stockholm har i två år i rad varit ensam svensk byrå på radions shortlist med en nominering. I fjol fick byrån åka hem utan radiolejon i bagaget, men i år gick det vägen.

Det var byråns insamlingskampanj ”The Call” för Ronald McDonald som föll juryn i smaken och belönades med ett bronslejon.

Förra året delade Cannes Lions aldrig ut något grand prix i radio för att bidragen höll en för låg nivå, men i år tog sig BBDO i Johannesburg genom nålsögat. Byrån fick prestigepriset för sina säregna och närmast poetiska radiospotar ”Bud”, ”Love” och ”Toby” för Mercedes Benz.

– Många idéer var väldigt rakt på, men den här var postmodern och kom från en annorlunda vinkel. Den är magisk, säger juryordföranden Eugene Cheong, kreativ chef på Ogilvy & Mather i Asien.

Kampanjen var dock inte ensam om att få juryns uppmärksamhet. Grand prix stod mellan den, ”Killer Bees” av Y&R Thailand för Mai Tan och ”Awesome light” av The Gunnery i Singapore för Samroc.

Klicka på länken i högerspalten för att se listan på alla vinnare.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev