Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Svenskarna litar mer på Facebook än på Aftonbladet

Publicerad: 8 Mars 2012, 12:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Svenska folket har större förtroende för Facebook än för Aftonbladet. Men mest av allt litar vi på Sveriges Radio, visar Medieakademins förtroendebaromter.


Förtroendebarometern mäter allmänhetens förtroende för medieföretag, institutioner och företag i landet.

78 procent av svenskarna har svarat att de har förtroende för Sveriges Radio – och med det toppar man listan. Tvåa är SVT, medan Ikea kniper bronsplatsen.

SJ, Vattenfall och Saab hamnar i botten, med företroendesiffror under 15 procent. För bara två år sedan svarade 37 procent att de hade mycket eller ganska mycket förtroende för Saab – i dag är siffran 10 procent.

Siffrorna visar också att 15 procent har ganska mycket eller mycket förtroende för Aftonbladet och TV3 – medan 21 procent har detsamma för Facebook.

Förtroendebarometern 2012

1. Sveriges Radio 78 %

2. SVT 74 %

3. Ikea 64 %

4. Universitet/högskolor 64 %

5. Volvo 60 %

6. Sjukvården 56 %

7. Skatteverket 54 %

8. Riksbanken 54 %

9. Google 54 %

10. Regeringen 53 %

Medieföretag 2012

1. Sveriges Radio 78 %

2. SVT 74 %

12. DN 50 %

18. TV4 37 %

38 (delad). Aftonbladet.se 15%

38 (delad). TV3 15%

Förtroendebarometern görs av Medieakademin och Göteborgs Universitet och mäter allmänhetens förtroende för medier, företag och institutioner och har genomförts sedan 1997. Förtroendebarometern genomförs av TNS Sifo på uppdrag av Medieakademin och bygger på 1 017 nätenkäter from den 8 feb tom den 14 feb. Andelen som redovisas är de som har mycket eller ganska stort förtroende bland personer som har en åsikt.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.