Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Spotify och Youtube dominerar

Spotify kvalar in på alla länders topp-listor över de vanligaste streamingtjänsterna för musik och radio – men endast 18 procent av amerikanerna använder betalversionen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 08 September 2017, 06:25
Uppdaterad: 08 September 2017, 06:27

Ämnen i artikeln:

SpotifyYoutube

Majoriteten av all lyssning sker via mobilen.

Runt halva populationen i Norden, Storbritannien och USA streamar musik eller radio på veckobasis, det visar undersökningen "Insights 2017" från Audienceproject.

I en tidigare artikel berättade Dagens Media att strömmad tv nu gått om strömmad radio och musik. Däremot är lyssningen fortfarande hög och det är Spotify och Youtube som dominerar.

Undersökningen visar att Sverige lyssnar mer frekvent på strömmad musik och radio än Storbritannien och resten av de nordiska länderna.

53 procent av svenskarna lyssnar på strömmad musik eller radio på veckobasis.

Det är fler män än kvinnor som lyssnar på radio och musik, siffrorna ligger på 60 respektive 47 procent.

Allra vanligast är lyssningen bland 15-25-åringar och minst vanligt är det i åldern 56 och uppåt. Inte allt för förvånande så sker lyssningen främst via mobilen, oavsett ålder.

Spotify premium dominerar när det kommer till vilken tjänst svenskarna använder mest. På andra plats kommer Youtube, följt av Sveriges radio och Spotify free.

Youtube kvalar in i toppen både när det gäller strömmad tv och strömmad musik/radio.

Om studien:

Studien är en del av "Audienceproject insights 2017". Datan har samlats in genom onlineundersökningar under första och andra kvartalet 2017. De svarande har valts ut från paneler i Norden, USA och Storbritannien bestående av mer än 1 miljon panellister. Ett representativt urval har sedan gjorts och 14.000 har genomfört studien.

Ämnen i artikeln:

SpotifyYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.