Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Soundtelling etablerar sig internationellt

Publicerad: 2 Januari 2018, 12:29
Uppdaterad: 3 Januari 2018, 08:18

Foto: Pressbild.

Tillsammans med Radiotopia lanserar de podden "Secrets" som ska skildra människors innersta hemligheter.


Ämnen i artikeln:

PoddisternaRadio

Soundtelling har fått uppdraget att lansera podcasten "Secrets" i samarbete med det amerikanska poddnätverket Radiotopia, som bara i USA når ut till 17 miljoner lyssnare varje månad.

Andres Moreno, vd för Soundtelling, tycker det är väldigt roligt att hans byrå får möjligheten att samarbeta med nätverket.

– Det är ett väldigt prestigefullt uppdrag och rent strategiskt känns det som ett viktigt uppdrag för Soundtelling. Vi har hela tiden haft ambitionen om att även göra bra innehåll internationellt och eftersom Radiotopia är en av de största amerikanska aktörerna är det jättepositivt för oss, säger han till Dagens Media.

Blir det här ert första internationella uppdrag?

– Ja, inom Soundtelling. Vi har via min partner Martin Johnson haft utländska projekt och produktioner tidigare, så ett internationellt avtryck finns, men i Soundtellings namn är det första internationella uppdraget.

Varför tror du att ni fick uppdraget?

– Jag tror det är en kombination. Självklart är det först och främst en bra idé, men sen producerar vi på Soundtelling vårt innehåll själva och har ett bra nätverk internationellt, där vi kunnat tävla mot de allra bästa content-producenterna inom poddar.

"Det handlar om att skildra dessa människors berättelser"

Lanseringen av den nya podden "Secrets" kommer att ske 12 januari och kommer i sex avsnitt att lägga fokus på människors komplexitet och olika livshemligheter som man bär på.

– Det handlar om att skildra dessa människors berättelser och göra ett fint innehåll baserat på det programtemat. Vi hoppas att vårt sätt att jobba med kvalitativt innehåll ska komma fram och att folk uppskattar det vi gör.

Hur känns det inför lanseringen den 12 januari?

– Jättebra. Vi har redan mycket material klart och är väldigt förväntansfulla, där vi hoppas att det ska öppna upp ännu fler dörrar och att fler får upp ögonen för Soundtelling.

Soundtelling grundades för drygt ett år sedan och har sedan starten etablerat sig på den svenska poddmarknaden. Nu satsar man på att även etablera sig internationellt, vilket gör att man kommer behöva tillsätta fler tjänster i form av producenter som kan vara med och utveckla byrån.

– Redan från starten har vi haft ett väletablerat kontaktnät och vi försöker hela tiden bearbeta internationella aktörer och den internationella marknaden. Även om vi bara funnits ett år är det många som fått upp ögonen för Soundtelling.

"Secrets" kommer finnas tillgänglig på bland annat Itunes och Spotify vid lanseringen 12 januari.

Soundtelling gör sedan tidigare podden " Poddisterna" i samarbete med Dagens Media.

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

PoddisternaRadio

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.