Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Säljveteran lämnar Bauer Media

Thomas Aaltonen lämnar Bauer Media.

UPPDATERAD. Bauer Medias biträdande försäljningsdirektör lämnar bolaget.


Publicerad 2018-08-22 12:16
Uppdaterad 2018-08-23 05:56

Ämnen i artikeln:

Bauer Media Group

Dela artikeln:

Thomas Aaltonen har jobbat på Bauer Media, tidigare SBS Radio, sedan Mix Megapol startade 1993. Sedan 2009 har han haft rollen som biträdande försäljningsdirektör.

Han har även suttit i Bauer Medias ledningsgrupp.

Efter att ha arbetat så länge inom radiobranschen – vilken förändring skulle du säga har varit den mest förvånande?

– Att radiolyssnandet står och har stått sig så starkt trots stora utmaningar från de många andra audiella alternativen. Kraften i relationen mellan lyssnarna, våra varumärken och programledare har underskattats. Att det tog så lång tid för oss att förklara och för marknaden att inse hur effektiv ljudreklam är.

Vad har varit mest utmanande?

– Att få annonsörerna att släppa den statiskt visuella marknadsföringsnorm som skapades under den långa perioden fram till början på 90-talet, de första regelbundet utkommande dagstidningarna började ges ut på 1600-talet, då annonsering i papperstidningar var det i stort sett enda marknadsföringsalternativet. På senare tid har det handlat om att öka intäkterna så kraftigt utan mer resurser eller högre kostnader vilket naturligtvis inneburit en markant resultatförbättring.    

Varför slutar du? Och vad ska du göra härnäst?

– Det finns flera anledningar till att jag slutar, jag vill inte gå in på dem men en är att vi nu har tagit radion till en högre nivå, att lönsamheten är stabil, "mission accomplished", och att jag vill prova något annat. Det var ett lämpligt tillfälle. Det är inte bestämt vad jag ska göra än men just nu känner jag mig lockad av att vara min egen. Jag har fått flera förfrågningar men bett de återkomma senare under hösten.     

Vilket håll tror du att radiomarknaden är på väg? Investeringarna har ökat men kommer det fortsätta så tror du?

– Ja, radioinvesteringarna har ju ökat cirka 60 procent sedan 2013 och vi ser för närvarande inga tecken på någon avmattning. På kort sikt kan dock 2019 bli en utmaning då 2018 innehåller flera evenemang som driver reklaminvesteringar såsom vinter-OS, fotbolls-VM och riksdagsvalet. Jag tror att vi behöver göra en bredare omdefinition och prata om ljud och audiell kommunikation istället, säger Thomas Aaltonenmoch fortsätter:

– För dagens och morgondagens konsument är den tekniska plattformen sekundär. De tänker inte på om de sätter på radion eller mobilen eller ljudfilen, de vill lyssna på något. Behovet av den mänskliga rösten, sällskapet, uppdateringen och musiken kommer finns lång tid framöver så att ljud kommer spela en viktig roll i framtida kommunikationslösningar är jag övertygad om.  De nya FM-tillstånden ger ett ökat lyssnande vilket borgar för en fin utveckling även framåt. Den digitala visuella backlashen, främst display, gör att fler annonsörer kommer få upp öronen för ljud och radio.   

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.