Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Så ska SR märka åsikter

Publicerad: 19 Juni 2017, 11:01
Uppdaterad: 19 Juni 2017, 11:06

Exempel på hur krönikor kommer markeras.

För att förtydliga skillnaden mellan åsikter och nyheter gör Sverige Radio ändringar i hur man markerar sitt innehåll på nätet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Sverige Radios sändningar består både av nyheter men också av åsikter, analyser och bedömningar av olika experter och tyckare. I sändningarna är uppdelningen mellan nyhetsjournalistik och åsiktsjournalistik tydlig med övergångar och vinjetter, skriver SR i ett pressmeddelande. Men på nätet finns en risk att den skillnaden inte är lika tydlig.

Därför ska Sveriges Radio från och med idag, den 19:e juni, märka publiceringar som inte är nyhetsmaterial. Markeringarna görs utifrån branschorganisationen Utgivarnas riktlinjer och rekommendationer.

Materialet som kommer att märkas är:

  • Kommentarer/analyser
  • Krönikor
  • Recensioner
  • Debattinlägg
  • Essäer

Nytt är också att datum för publiceringar och uppdateringar blir tydligare genom ny design. Allt för att förtydliga när en publicering har gjorts, vilket kan vara bra om äldre material får spridning på nytt. 

– När material delas på nätet är det ibland svårt att se vad som är sakliga, opartiska nyheter och vad som är åsikter. Det är inte heller ovanligt att gammalt material plötsligt börjar delas igen, men i nya sammanhang. Med vårt höga förtroende och vårt oberoende är det viktigt att vår publik förstår vad som är vad, det får inte missuppfattas, säger Sveriges Radios programdirektör Björn Löfdahl, i en kommentar.

I samband med uppatering kommer även Sveriges Radio göra det lättare för publiken att hitta om vad public service är. Det ska också bli tydligare hur publiken kan anmäla innehåll, som man tycker strider mot uppdraget, till Granskningsnämnden.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.