Så ska Rix FM erövra radiosverige

Christer Modig är vd för Nent Groups radioverksamhet. Foto: Janne Næss

I dag startar en ny epok för svensk radio, som för första gången kan stoltsera med tre kommersiella rikstäckande kanaler. Nent Radios vd Christer Modig, är i och med omregleringen fast besluten om att göra Rix FM till sveriges största kommersiella radiokanal.

Den första augusti inleds en ny era för svensk radio, som för med sig att Sverige för första gången får tre nationella kommersiella rikskanaler.

Omregleringen inom radio innebär att det tidigare systemet som innehöll fler än 100 sändningstillstånd, gjorts om till en modell som har två delar. Den ena består av 35 regionala tillstånd och den andra består av tre nationella tillstånd.

De tre åtråvärda nationella sändningstillstånden har Nent Radio, Bauer Media och NRJ lagt beslag på – och de har fått öppna plånboken ganska rejält för den ökade räckvidden – vissa mer än andra, i ett anbudsförfarande som varit slutet.

Nätverk 1 budade Bauer Media och formatet Mix Megapol hem, för 408 miljoner kronor. Nätverk 2 fick RBS Broadcasting, som äger NRJ, för 306 miljoner kronor, och nätverk 3 gick till Nent Radio formatet Rix FM för 201 miljoner kronor.

Fem tuffa år är över

MTG Radio, numera Nent Radio, har fem år av motvind bakom sig. Fram till 2012 gjorde ett samarbete med NRJ att radioaktören kunde lägga beslag på 50 procent av marknaden. När SBS Radio (numera Bauer Media) samma år köpte över avtalet med NRJ radio till sin skuta, ruckades balansen. Marknadsandelen och lönsamheten sjönk i stadig takt, eftersom annonsörerna för att få nationell räckvidd, valde konkurrenten framför MTG. Dåvarande SBS Radio lade beslag på 70 procent av marknaden, medan MTG Radio satt kvar med 30.

– I fem år kämpade vi för att överleva, och för att komma tillbaka till lönsamhet. Hade den här regleringen inte kommit, så tror jag att Nent hade backat när det gäller radioverksamheten, säger Christer Modig, som är vd för Nent Groups radioverksamhet.

Förra året visade radioverksamheten emellertid lönsamhet, och Nent Radio har dessutom lyckats återta 10 procentenheter av den förlorade marknadsandelen, och ökat från 30 till 40 procent.

Hur känns det nu när ni får kicka igång nationellt?

– Det känns jäkligt kul. Det blir ett nytt avstamp nu när Rix FM åter igen kommer ut i hela landet efter att vi de senaste åren endast hörts i 21 av de 37 lokala tillståndsområdena.

Nent Radio har dessutom lagt beslag på 18 regionala tillstånd, vilket innebär att Star FM som tidigare bara stockholmare och göteborgare haft tillgång till, nu finns i hela riket – med undantag för Gotland, Karlstad och Skåne.

Totalsumman för hela kalaset, inräknat både nationella (201 miljoner kronor) och regionala tillstånd (160 miljoner) som gäller i åtta år, har landat på runt 361 miljoner kronor för radioaktören.

– För vår del så ligger kostnaden för de tillstånd vi får betydligt lägre än de tillstånd vi betalat för under tidigare tillståndsperiod – enkelt räknat är det ungefär halva tidigare koncessionsavgift i snitt per tillstånd och år – för summan gäller ju sändningstillstånd i åtta år framöver, säger Christer Modig och lägger till:

– Det blir en rätt stor skillnad i jämförelse med Bauer Media som dels betalt betydligt mer för sina tillstånd samt är beroende av ett antal större samarbeten för att få ihop sin total marknadsandel, säger han.

Hur har det gått med annonsförsäljningen inför premiären av de nationella radiosändningarna?

– Försäljningen har gått fantastiskt bra, och det känns som om marknaden förstått vad som kommer att hända.

Nent Radio satsar på både lokala, regionala och nationella introduktionspaket för att dra igång försäljningen i de nya nätverken. Samtidigt har de knutit samarbeten med lokala mediehus som Mittmedia, Västerbottenskuriren och NTM-media, för att snabbt komma igång på de lokala marknaderna.

Nent Radio har själva även rekryterat ett trettiotal nya säljare som kommer att finnas ute på de nya lokala säljkontoren i landet, samt förstärkt organisationen med fler försäljningschefer. Även Nents samarbetspartners har sammanlagt anställt ytterligare ett trettiotal säljare för att driva sin radioförsäljningen.

Radio som mediekategori upplever över lag goda tider för tillfället. Medieköpen i kategorin ökade i Sverige med 25,6 procent under 2017, då annonsörer lade 979 miljoner kronor i medieslaget – och trenden förutspås att hålla i sig.

– Vårt mål nu är att Rix FM ska bli den största kommersiella kanalen. Nu har vi åter igen en nationellt täckande kanal som kan ta upp konkurrensen med Mix Megapol på de marknader där de tidigare haft monopol. Det blir spännande, då Rix FM varit störst på de flesta marknader där vi möts under de senaste åren.

Ett annat mål som Christer Modig har är att återigen ta femtio procent av marknaden.

– Bauer Media kommer inte att ligga på latsidan förstås, det spelar inte så stor roll om vi tar 46 eller 48 procent av marknaden, det är hur det ser ut på sista raden som är viktigast – och vi är inte lika baktunga med tanke på att vi har betalat mindre än hälften för våra två nationella kanaler.

Christer Modig uppskattar att det kommer att ta ett halvår till ett år innan den nya radiokartan har satt sig hos lyssnarna.

– Efter nyår någon gång kommer vi att kunna börja se hur marknaden lägger sig. Då får vi se om vi fått våra Rix-lyssnare att hänga med till våra nya frekvenser och om de fattar tycke för Star FM i resten av landet.

– Oavsett vad som händer, och oavsett tillståndsavgifter och marknadsandelar, så är jag oerhört glad över att kommersiell radio äntligen får chansen att kunna konkurrera med public service på mer likvärdiga villkor, och vara med och skapa mer mångfald inom branschen.

Du måste ha haft en hektiskt sommar med allt detta i pipen. Har du fått någon semester?

– Nej, inte mer än några dagar här och där. Men när detta är sjösatt så ska jag resa bort i några veckor, avslutar Christer Modig.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-08-01 05.57Uppdaterad 2018-08-06 04.43

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: