Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

S moderniserar sin mediepolitik

Publicerad: 22 Februari 2011, 06:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Mångfald, öppenhet och oberoende inom svensk och internationell massmedia är målsättningen.


Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Berit Högman, ordförande i riksdagens Kulturutskott, har fått i uppdrag att leda en mediepolitisk grupp av experter, aktörer och debattörer inom medieområdet som ska formulera förslagen till den nya mediepolitiken.

– Det svenska och internationella medielandskapet har förändrats i grunden de senaste tio åren. Ägarkoncentrationen inom traditionella medier har ökat och public service attackeras på område efter område, samtidigt som webben har öppnat enorma nya möjligheter till mångfald, öppenhet och oberoende, säger Berit Högman i en pressrelease.

Socialdemokraternas utspel ska ses i skenet av att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth så sent som förra veckan flaggade för att public service-bolagens budgetar kan komma att skäras ner.

Socialdemokraternas mediepolitiska utredning ska lämna förslag bland annat inom följande områden:

* Insatser för att stärka mångfald och oberoende bland dagstidningar och tidskrifter

* Policy för att stärka ett brett, folkligt och oberoende public service

* Stimulera fler entreprenörer och nya tjänster inom massmedia

* Hitta moderna svar på de utmaningar som det nya, webbdominerade, medielandskapet skapar

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Socialdemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.