Röda siffror för Acast – men omsättningen rusar

Omsättning har ökat med 90 procent och Acast har nu över 100 miljoner lyssningar per månad, samtidigt gör bolaget gör en förlust på 65 miljoner: ”Våra två kärn-kpi:er har varit omsättningen och lyssnandet”, säger vd:n Ross Adams.

Det har varit ett händelsesrikt 2017 för den svenska fyraåringen Acast. Podcastplattformen har rott i hamn ett samarbete med BBC som fått bolaget att nå sitt mål om 100 miljoner lyssnare per månad. Acast fick även 2017 uppdraget av Ford Motors att skapa en podcast-integration i deras bilar.

Bolaget öppnade förra året dessutom nya filialer på flera platser i världen – i Australien och New Zeeland till exempel –  och tog in 154 miljoner investeringskronor under hösten. Och all aktivitet syns i bolagets nettoomsättning, som ökat med 90 procent mellan 2016 och 2017, från drygt 49,8 miljoner till 85,7 miljoner. Expansionen som Acast har gjort har kostat på, men för första gången så överstiger omsättningen nu förlusten.

2017 gjorde bolaget en förlust på 65,1 miljoner kronor, jämfört med 52,5 miljoner kronor året innan. Bolagets soliditet beräknas till 84 procent, jämfört med 65 procent 2016.

Acast anslöt sig 2017 till EU:s ”Horizon 2020-program, som är världens största satsning på forskning och innovation. Anslutningen innebar ett tillskott om 25 miljoner kronor till podcastplattformen. Hälften av beloppet betalades ut 2017 och hälften 2018.

Ross Adams tog över rollen som vd på podcastplattformen i slutet av förra året, efter Måns Ulvestam. På frågan om hur han skulle beskriva 2017, svarar han:

– Som ett framgångsrikt år med högt tempo. Vi har haft en enorm tillväxt både när det kommer till vår omsättning och till antalet lyssnare. Och jag ser det som frukten av det hårda arbete som vi lagt ner de senaste tre åren. Vi trampar inte heller av på takten utan det kommer att bli ännu bättre framöver.

Ni har inlett flera stora samarbeten, fått nya investorer och äntrat nya marknader, vad är det viktigaste som skett för Acast under 2017?

– Det är precis som du är inne på en kombination av saker. Teknologi är kärnan i vår verksamhet, och att kunna lansera samarbeten med stora aktörer som BBC och Ford Motors har varit jätteviktigt. Jag ser det som en bekräftelse på att branschen ser att vi är marknadsledande och att det finns ett högt förtroende för vår teknologi.

När kommer era nya samarbeten att leverera vinst?

– Vinst är såklart något som varje företag strävar efter – och det gör vi med, på sikt. Just nu så återinvesterar vi allt som vi har i vår verksamhet. Bara i år har det det tillkommit fler start ups i podcast-sfären än under hela förra året.  Konkurrensen tätnar och vi fokuserar på att växa och investera framför vinst. Vinst ligger längre fram i tiden.

Vem är er största konkurrent?

– Det finns inte någon global spelare som konkurrerar med oss, däremot så finns det många små inom de olika delarna av vår verksamhet. Så som vi ser det så är det i USA som vi måste fokusera våra ansträngningar – eftersom det är där som våra största konkurrenter finns, liksom de största möjlighetena för tillväxt.

Acast, berättar han, har också skalat upp i USA – som han kallar för ett podcastens hjärta – genom att öppna flera kontor där. I ett pressmedelande beskriver Acast USA som en nyckelmarknad, där det håller på att ske ett skifte i podcast- och audio on demand branschen. Marknaden rör sig från att vara en influencer-driven kanal till att bli ett massmedia. USA är också en nyckelmarknad för företaget, och bland annat Vouge, Vice Media och The scientific American anslöt sig till Acast förra året.

Acast har ökat sin omsättning med 90 procent sedan i fjol. Finns det några risker med  det?

– Nej inte som jag ser det, däremot innebär det fantastiska möjligheter. Och att vi kan växa så mycket och så snabbt visar att det finns utrymme att växa på vår marknad. Våra två kärn-kpi:er har varit omsättningen och lyssnandet. Vi förväntar oss också att vi ska fortsätta att växa ännu mer.

Måns Ulvestam har tidigare sagt att Acast skulle gå med vinst 2017. Vad har ändrats?

– Ingenting har ändrats, vår strategi utvecklas snabbt. Vår konkurrens ökar i takt med att vi växer, och vi fokuserar på att expandera. Vi förväntar oss vinst längre fram, men det är inte vårt fokus nu.

Vad är Acasts största utmaning just nu?

Dt är att fortsätta hålla den takt som vi har bestämt oss för. Vi ser oss som den främsta plattformen inom vårt fält, och den positionen vill vi behålla, även när fler och fler slår sig in på vår marknad.

Vad är ditt tips till svenska annonsörer som funderar på att lägga pengar i podcastvärlden?

– Mitt råd är att de definitivt ska börja utforska området. Musik har dominerat ljudmarknaden, men vi erbjuder en helt annan vinkel och ett nytt format – och vi ser att annonsörer investerar tungt, eftersom det fungerar.

Acast har även börjat förbereda inför en planerad börsnotering. Något som inneburit att bolagets medgrundare Karl Rosander har lämnat styrelsen, till förmån för Andrea Gisle Joosen, som tar hans plats som ny ordförande.

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-07-31 05.01Uppdaterad 2018-07-31 05.34

Ämnen i artikeln: