Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Rix FM vill nå ut genom festival

Publicerad: 19 April 2010, 10:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Rix FM Festival turnerar för elfte året i rad runt landet, med huvudsponsorn Samsung. Festivalen är ett sätt att marknadsföra radiokanalen och att nå målgruppen på plats.


Anna Bergendahl, Darin och Erik Hassle är några av de artister som med start i Stockholm den 21 maj kommer sätta sig i turnébussen i sommar och besöka 15 städer runt om i landet. Turnén avslutas den 21 augusti i Malmö.

Vad betyder festivalen för Rix FM?

– Radio är musik, och det är fullständigt logiskt att vi, tillsammans med våra sponsorer, ordnar musikfestival. Det är ett bra sätt att nå ut till målgruppen och möta lyssnarna på plats runt om i landet, säger Per Lorentz, informationschef på MTG Sverige.

Förra året lockade festivalen 240 000 besökare, och Per Lorentz tror på ungefär samma publikantal i år.

– Det är 15 stopp i år, istället för 17 som vi hade förra året. Men vi har ett något vassare artistfält i år, så det kan nog jämna ut sig och landa på ungefär samma besökarantal som förra året. 

Festivalens huvudsponsor är Samsung, men ytterligare fem delsponsorer har hoppat på festivaltåget.

– Förutom Samsung är ytterligare fem sponsorer klara, och eventuellt en sjätte på gång. Vi kan tyvärr inte gå ut med vem det är än, det är lite för tidigt.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.