Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Rekordmånad för radio

Publicerad: 8 Mars 2016, 08:27
Uppdaterad: 8 Mars 2016, 08:31

Medieköpen via mediebyråer gick uppåt under februari – och radion gjorde sin starkaste månad någonsin. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernRadio

Mediebyråbarometern, som mäter annonsinvesteringarna via Sveriges mediebyråers medlemmar, visar att februari blev en rekordmånad för den kommersiella radion.

Investeringarna ökade med nära 75 procent, vilket gör att februari blev den bästa för radion sedan mätningarna inleddes 2006.

Totalt ökade medieinvesteringarna via mediebyråer med 14,4 procent. Men det ”kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data då februari 2016 hade en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2015”.

Andra vinnare under februari är utomhus, internet, tv, sök och landsortspress.

– Helt klart en stark februarimånad som ger hopp om ett bra första halvår för medieinvesteringarna. Vi ser att annonsörerna intensifierar sina insatser för att nå ut och nå in hos konsumenterna. Tydligt också att annonsörerna använder sig av breda kanalval i avancerade mediemixar där allt ifrån print till socialt finns representerat, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Printmedierna har det fortsatt tufft enligt Mediebyråbarometern.

”De mediekategorier som minskat mest under februari är DR/Annonsblad och populärpress, 31,8 procent respektive 14,1 procent. Bland de tryckta medierna finns ingen periodiseringseffekt eftersom de faktureras på daglig basis. Trots detta minskar samtliga printkategorier, förutom dagspress landsort, i volym under februari - dock inte på samma nivåer som under tidigare månader”, skriver Sveriges Mediebyråer.

Kolla alla siffror för februari här.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernRadio

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.