Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

"Reklamradion kommer att vända upp"

Radioköpen ökar trots att det kommersiella radiolyssnandet fortsätter att backa. Höjda priser och fler annonsörer är en förklaring.

Dante Thomsen

Synnöve Almer


Publicerad: 20 April 2011, 09:14
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:13

Ämnen i artikeln:

SBS RadioStaffan RosellMTG Radio

Den senaste radiomätningen från Sifo var dyster läsning för reklamradiobolagen. SBS Radio, som köpt 13 nya tillstånd varav tre hunnit komma med i mätningen, tappade knappt 1 procent av lyssnarna. Det totala kommersiella lyssnandet gick ner med 5 procent.

– De många förändringarna i stationsutbud, morgonshower och program under de senaste åren tror jag är den starkaste orsaken till nedgången. På kort sikt är det negativt med förändringar men jag är säker på att kommersiell radio kommer öka inom de närmaste två åren, säger Staffan Rosell, vd på SBS Radio.

Den stora förloraren var MTG Radio, som tappade 9 procent av lyssnarna i Sifos mätning.

– Vi gjorde om vårt största program Rix Morronzoo för ett år sedan och eftersom program i radio är trögrörlig materia kan det ta två år innan det har satt sig. Därför är jag helt säker på att trenden vi ser nu kommer att brytas och vända upp, säger Per Lorentz, informationschef på MTG.

Trots att allt färre lyssnar på kommersiell radio har radioköpen en motsatt utveckling. Radio var den mediekategori som ökade mest – med drygt 21 procent – i Mediebyråbarometern för mars, som släpptes igår. Under hela kvartalet har radioköpen växt med knappt 37 procent.

– Vi vill inte kommentera några undersökningar eller barometrar, däremot så är det generellt med försäljningen så att vi ser dels att de bruttoprishöjningar som vi aviserade inför 2011 har infriats, dels att fler annonsörer använder radio, säger Per Lorentz.

MTG Radio har sedan två år arbetat med att öka antalet kunder som använder radio som ett komplementmedium. Tidigare hade radiobolaget färre, men större kunder.

Staffan Rosell:

– Det har funnits en generell trend de senaste tre åren att större annonsörer upptäcker hur kostnadseffektiv radio är, och det är klart, när det är bra tider kan sådana trender förstärkas.

Hur ska ni fortsätta leverera så starka siffror?

– Det är bara att jobba på och precis som i tv handlar det om att leverera bra ratings. Eftersom vi är slutsålda rätt mycket måste vi öka räckvidden och med våra nya sändningstillstånd har vi en matematisk möjlighet att nå en miljon människor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.