Radion tappar – men SBS ökar

Radiolyssnandet fortsätter att sjunka. Samtidigt tar Sveriges Radio andelar från kommersiell radio, men SBS Radio håller emot.

Det totala genomsnittliga radiolyssnandet har minskat med 4 procent till 136 minuter per dygn i Sifos Radioundersökning IV 2011, som släpptes i dag. Reklamradion tappar marknadsandelar till Sveriges Radio och det är MTG Radio som backar. Nätverket har förlorat knappt 5 procent av sina lyssnare, men behåller positionen som största kommersiella nätverk. SBS Radio ökar istället med knappt 4 procent.

MTG Radios största kanal Rix FM backar med knappt 5 procent till en dygnsräckvidd på 913 000 lyssnare, medan SBS Radios motsvarande storkanal Mix Megapol växer med knappt 3 procent under perioden till att ha 801 000 lyssnare.

MTG Radios nystartade pratradiostation i Stockholmsregionen ökar från en dygnsräckvidd på 14 000 lyssnare i förra mätningen till nu 20 000 lyssnare.

SBS Radio har inte bara stationer som ökar. Nätverkets Radio 107,5 backar med 11 procent och Vinyl 107 med knappt 2 procent.

Svenskarnas lyssnande på webbradio har växt under perioden - från en räckvidd på knappt 4 procent i fjol till att knappt 5 procent lyssnar på webbradio ett genomsnittligt dygn.

Radions dygnsräckvidd i tusental (procentuell förändring jämfört med radiomätning fyra 2010): Totalt lyssnande 2010 2011 % All radio 5751 5687 -1,1% Sveriges radio 3837 3812 -0,7% Kommersiell radio 2308 2260 -2,1% Närradio Totalt 228 205 -10,1%         Nätverken       Sveriges radio 3837 3812 -0,7% MTG Radio 1487 1419 -4,6% SBS Radio 1174 1219 3,8% Hela Sverige 1286 1251 -2,7%         Nationella kanaler       P1 1017 1043 2,6% P2 128 123 -3,9% P3 858 848 -1,2% P4 Totalt 2447 2432 -0,6% MTG Radio Storstad 689 626 -9,1% SBS Radio Storstad 531 538 1,3% RIX FM 960 913 -4,9% Mix Megapol 779 801 2,8% Bandit Rock 359 305 -15,0% Rockklassiker 279 319 14,3% NRJ 194 213 9,8% The Voice 105,9 102 109 6,9% Radio 1 Stockholm * 20   Lugna favoriter Sthlm 89 93 4,5% Vinyl 107 61 60 -1,6% Radio 107,5 54 48 -11,1%         Fakta om undersökningen:       • Urval: obundet slumpmässigt urval (OSU) i Sveriges befolkning • Population: 9-79 år       • Intervjuer:16 476 stycken i hela Riket under 9 veckor och 33 809 stycken totalt i de lokala områdena under 19 veckor (10/1-20/3 2011) * lanserades i april 2011.      

Synnöve Almer

Publicerad 2011-10-31 07.01Uppdaterad 2015-12-06 14.52

Dela artikeln: