Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Radion tappar lyssnare

Publicerad: 14 Januari 2011, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:25

Både reklamradion och Sveriges Radio tappar lyssnare, enligt den senaste Orvesto-undersökningen.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioChrister ModigStaffan RosellMTG RadioBandit RockRix FM

Svenska folket fortsätter att lyssna allt mindre på traditionell radio.

Under mätperioden lyssnade 72,8 procent av svenskarna – eller 5 741 700 personer – på radio minst fem minuter under ett genomsnittligt dygn. Det motsvarar en minskning på 2,4 procentenheter jämfört med motsvarande period förra året.

Den största delen av tappet står reklamradion i allmänhet och MTG Radio i synnerhet för - MTG Radio har förlorat 4 procent av sin räckvidd medan SBS Radios lyssnande är oförändrat.

Detta beror bland annat på att MTG:s flaggskepp Rix FM tappade 6 procent av lyssnarna och har nu halkat under miljonstrecket.

Reklamradion kan dock trösta sig med att de båda rockkanalerna Rockklassiker och Bandit gått starkt framåt. Den senare har dock övertagit sju frekvenser från Lugna favoriter och en från Rix FM under 2010, vilket naturligtvis speglas även i Lugna Favoriters siffror.

Den kommersiella radiokartan har ritats om flera gånger de senaste åren, vilket naturligtvis gör siffrorna svårjämförbara. Klart är dock att lyssnarna i allt högre grad väljer bort reklamradion.

En förklaring – som dock brukar viftas bort av MTG och SBS – kan vara Spotifys intåg på marknaden. Reklamradion brukar istället tala om hårdare konkurrens från Sveriges Radio och för litet utbud på grund av för få tillstånd. Att de två stora kanalerna Mix Megapol och Rix FM nu finns på många orter samtidigt - och slåss om samma lyssnare – kan också vara en anledning till att reklamradion har svårt att fånga upp nya lyssnare.

I december stod det klart att SBS tog hem 13 av de 14 nya tillstånden som Myndigheten för radio och tv släppte. För det fick man betala 59 miljoner kronor. Detta skedde dock efter mätperiodens slut.

Radions räckvidd i tusental (procentuell förändring jämfört med radiomätning ett 2010):

Nationella radiokanaler

P1 960 (-2)

P3 863 (5)

P4  2460 (-3)

Mix Megapol 762 (0)

NRJ 197 (17)

Rix FM 999 (-6)

SBS Radio Storstad 518 (-6)

Rockklassiker 278 (11)

MTG Radio Storstad 712 (-5)

Bandit Rock 352 (34)

Lugna Favoriter 112 (-50)

The Voice 101 (-12)

 

Radionätverk

SR 3813 (-1)

MTG Radio 1521 (-4)

SBS Radio 1152 (0)

 

Totalt lyssnade

Sverige i helhet 5742 (-3)

Kommersiella kanaler (PLR) 2347 (-3)

Närradio totalt 182 (-21)

Om undersökningen

Antal intervjuer: 17 308 stycken i hela riket under 10 veckor

Mätperiod: 11/10-12/12 2010

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.