Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Radion ökar tack vare SBS

Radion ökar räckvidden under vecka 22 och närmar sig nu 6-miljonersgränsen, visar de senaste PPM-siffrorna.


Publicerad 2013-06-10 10:35
Uppdaterad 2015-12-06 13:43

Ämnen i artikeln:

SBS Discovery Radio

Dela artikeln:

Totalt hade radion en daglig räckvidd på 5 916 000 lyssnare under vecka 22. Veckan dessförinnan låg räckvidden på 5 891 000 lyssnare.

Ökningen ligger framför allt SBS Discovery Radio bakom, som går från en räckvidd på 2 124 000 lyssnare vecka 21 till 2 205 000 lyssnare.

Konkurrenten MTG Radio tappar däremot räckvidd och går från 1 367 000 lyssnare till 1 335 000 lyssnare.

Tappar gör även Sveriges Radio, som nu har en räckvidd på 4 725 000 lyssnare.

Ökningen avspeglar sig även i marknadsandelarna där SBS Discovery Radio är det enda radiohus som ökar.

SBS Discovery Radio går från en marknadsandel på 13,7 procent under vecka 21 till 15,2 procent.

MTG Radio tappar från 8,2 procent till en marknadsandel på 8 procent, medan Sveriges Radio går från 78,1 procent till 76,8 procent.

SBS Discovery Radios Mix Megapol är fortfarande den kommersiella radiostation med störst marknadsandel och ökar under vecka 22 från 8,1 till 8,8 procent. Radiohusets nyaste station NRJ går från en marknadsandel på 2,3 procent till 2,9 procent.

Men även MTG Radios Rix FM ökar marknadsandelen – från 5 procent till 5,2 procent.

Däremot så tappar både Rockklassiker och Bandit Rock marknadsandelar. Rockklassiker går från 2,3 till 1,8 procent, medan Bandit Rock tappar från 2,2 procent till 1,6 procent.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.