Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Podden växer upp – utvecklas till en fungerande annonskanal

Publicerad: 25 december 2014, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

Podden växte som annonskanal när Acast kom och tog poddarna under sina vingar. Nästa år kommer podd-valutan.


Kulmen på poddåret 2014 nåddes i juni när Filip & Fredrik begravde Sveriges största podcast med besöksrekord i Globen.

Omedelbart därefter återuppstod podden, fast på engelska, i ett försök att nå ut internationellt.

Hur det går är det bara Filip & Fredrik själva som vet, eftersom det saknas en oberoende mätning av hur många som lyssnar på poddar.

Bristen på officiell statistik var det främsta hindret för podcasten som annonskanal under 2014. Det är svårt för annonsörerna att veta hur stort intresset är.

Under året föddes dock en ny aktör, med affärsidén att hjälpa annonsörer och poddare att hitta varandra.

Acast började med att sälja reklam och sponsring i Kristoffer Triumfs populära ”Värvet” och komikerpodden ”TSKNAS”, och vid slutet av året hade bland andra Aftonbladet, TV4 och Expressen flyttat sina poddar till Acasts plattform.

Enligt kommersiella chefen Öjje Holt håller Acast nu på att utveckla en speciell podcast-valuta.

Poddåret 2014 slutade med att alla lyssnade på en dokumentär om ett seriemord i Baltimore.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev