Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Perfect Day lämnar poddvalutan

Publicerad: 27 September 2016, 13:16
Uppdaterad: 28 Oktober 2016, 15:00

Räckviddsmätning i podcasts förblir ett problem för svenska medieköpare. Kort efter att Sveriges Annonsörer presenterat en gemensam valuta för poddlyssnande, väljer Perfect Day Media att lämna samarbetet.


Ämnen i artikeln:

AcastPerfect DaySveriges Annonsörer

Det var i maj som Sveriges Annonsörers arbetsgrupp, under ledning av Carl Wåréus, presenterade sitt förslag på en gemensam valuta för att mäta poddlyssnandet i Sverige.

Uppslutningen kring den nya valutan var stor, men nu väljer alltså en av de stora aktörerna, med poddar som "Alex & Sigge", "Fredagspodden med Hannah och Amanda" och "Veckans bläcka", att hoppa av samarbetet.

Istället väljer Perfect Day Media att ansluta sig till IAB:s standardrekommendationer för hur podcasts ska mätas, som presenterades tidigare i september.

– Internationella IAB känns som ett mer seriöst organ och därför mer relevant för oss, som också har stor internationell verksamhet, säger Felicia Lagerwall, försäljningschef på Perfect Day Media.

En annan anledning är att den internationella poddplattformen Libsyn, där Perfect Day Media har sina poddar, anslutit sig till IAB:s standards.

Sveriges Annonsörers arbetsgrupp, som består av representanter från Acast, Bauer Media, MTG och Sveriges Radio, har följt IAB:s arbete med att ta fram en gemensam valuta för poddar, men menar att de rekommendationer som IAB nu presenterat inte räcker för att mäta lyssnandet på ett tillfredsställande sätt.

– Vi är alla för en global och gemensam podcastvaluta, och Acast har representanter i IAB:s arbetsgrupp i USA. Men det dokument som IAB nu presenterar är inte en valuta. Det liknar mer en ordbok som definierar olika termer inom podcasting, som kommer att inkluderas i en kommande valuta, säger Fredrik Hermansson, försäljningschef för podplattformen Acast i Sverige, och en av dem som ingår i Sveriges Annonsörers arbetsgrupp.

Han fortsätter:

– Vi kommer vara snabba med att informera Perfect Day när vi är klara med den amerikanska valutan, och de är då välkomna att ställa sig bakom den riktiga valutan.

Fredrik Hermansson menar att IAB:s rekommendationer, som använder termen "nedladdningar" som mått, inte är tillräckliga för att identifiera vad en poddlyssnare är.

– Hela podcastindustrin har haft en utmaning, nämligen att mäta lyssnandet utifrån både nedladdningar och påbörjade starter. En del av problemet är att många nedladdningar är falska, och görs av robotar, men IAB presenterar ingen metod för att filtrera bort det, vilket vår valuta gör, säger han.

– Medieköpare, annonsörer och poddare förtjänar bättre.

Perfect Day Media tycker att fördelarna med en internationell standard överväger, och att mätmetoderna är tillräckligt lika.

– Det är olyckligt att både IAB:s riktilinjer presenteras så kort efter Sveriges Annonsörers, men för oss är det självklart att stå bakom IAB och vi hoppas att fler aktörer väljer att göra det, säger Felicia Lagerwall.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev