Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

P1:s Konflikt anmäls till Granskningsnämnden – av menskoppföretag

”Osakligt och helt bakvänt att menskoppen inte ens nämns som alternativ 2018”, säger Lisa Perby som är vd på Monthlycup, om varför hon anmält SR-programmet om mensskydd.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Maj 2018, 11:16
Uppdaterad: 07 Maj 2018, 16:19

Ämnen i artikeln:

P1

Montlycups vd Lisa Perby anmäler Konflikt i P1 till Granskningsnämnden.

I radioprogrammet Konflikt, med titeln "Mens, moms och makt", avhandlades unga och ekonomiskt svaga kvinnors problem med att täcka kostnaderna för mensskydd – en fråga som börjar väcka uppmärksamhet på politisk nivå i flera länder.

– Av programmets totala 57 minuter, så handlade mindre än 5 sekunder om menskoppar, säger Lisa Perby, som är vd på menskoppföretaget Monthlycup, om anledningen till att hon anmält Sveriges Radio till Granskningsnämnden.

Programmet präglades genomgående av bristande saklighet, bristande opartiskhet och otillbörligt kommersiellt gynnande [...]  Eftersom en kvinnas kostnad för bindor och tamponger kan beräknas till cirka 1400 till 2300 kronor per år medan motsvarande kostnad för menskoppar uppgår till 60 kr per år”, skriver vd:n i sin anmälan, angående varför hon tycker att menskoppen borde ha diskuterats.

– Det är osakligt och helt bakvänt att menskopp inte nämns när det är överlägset både ur hälso-, ekonomi- och miljöperspektiv, säger hon til Dagens Media.

Enligt Monthlycups egna beräkningar, utifrån företagets försäljningsstatistik, så använder kring 100 000 svenska kvinnor menskoppar i stället för bindor och tamponger, och kan inte betraktas som en obetydlig produkt som kan förbigås, enligt Lisa Perby. Menskoppar finns numera till försäljning på bland annat några av Sveriges största livsmedelskedjor.

– Menskoppen har blivit så stor nu i Sverige att den är orimlig att ignorera, säger hon.

På frågan om varför hon tror att Konflikt i P1 inte pratar om menskoppen i programmet svarar hon att det bland annat kan bero på de konsekvenser det innebär att befinna sig i ett ekonomiskt  underläge.

– Trots att vi är marknadsledande i Sverige så har vi ingen chans att tävla med globala aktörer när det kommer till marknadsföring, säger Lisa Perby.

Nina Benner som är gruppchef för Ekos helgprogram håller inte med om att Konflikt-avsnittet gynnar några mensskydd mer än andra.

– Konflikt i P1 har ett annat journalistiskt uppdrag än vad till exempel ett konsumentprogram skulle ha haft, och vi rekommenderar inte några produkter. Det vi gjorde var att spegla en debatt som vuxit sig ganska stor i till exempel Storbritannien, om så kallad ”period poverty”, och som även börjar diskuteras mer och mer i Sverige, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Vi har utgått i från våra intervjupersoner och de skydd som de använder – som de upplever kan ge dem ekonomiska problem.

Med tanke på att menskoppen blivit ett relativt vanligt mensskydd, och har ekonomiska fördelar, borde ni inte ha haft med den mer i programmet?

– Det är möjligt att vi kunnat ha med den mer. Men den nämns vid flera tillfällen, och som jag sa så är Konflikt i P1 inte ett konsumentprogram, hade vi varit det så hade vi förmodligen haft en annan take.  Det finns massor av olika vinklar på detta underrapporterade ämne, säger hon.

Ämnen i artikeln:

P1

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.