Ny valuta för poddar

Fem tunga aktörer har enats.

Sveriges Annonsörer har under ett års kommittéarbete tillsammans med Acast, Bauer Media, MTG, Perfect Day Media och Sveriges Radio tagit fram en rekommendation för podcastmätningar.

Arbetet har letts av Carl Wåreus, vd på Forsberg & co.

Istället för att vänta in IAB:s internationella standard har de valt att presentera en egen rekommendation redan nu.

– Sverige är helt enkelt före andra marknader, vi kände att det inte var klokt att vänta längre, säger Carl Wåréus.

Nästa steg är nu att presentera den nya valutan för mediebyrårer.

– Vi kommer att kalla till möten med dem, säger Carl Wåreus, och fortsätter: 

– Poddar som vill bli certifierade kommer att kunna bli det på ungefär samma sätt som sajter kan ansluta sig till Kia-index.

 

LÄS MER OM ARBETET – OCH ALLA DETALJER KRING NYA VALUTAN – I SENASTE NUMRET AV DAGENS MEDIA, NUMMER 10, 2016.

 

 

 

Arbetsgruppen har bestått av:

Carl Wåréus, vd på Forsberg & CoAnna Johansson, analytiker på Sveriges RadioMarkus Johansson, digital försäljningschef på MTG RadioMattias Björkman, digital affärsutvecklare på Bauer MediaFredrik Hermansson, försäljningschef på AcastTobias Eidem, chef på Sveriges Annonsörers KIA-index

Om KIA-index:

KIA-index är den officiella mätvalutan för svenska webbplatser. På KIA-index kan du se antalet unika webbläsare (baserat på cookies), besök och sidvisningar. Mätningarna används av annonsörer, mediebyråer och många andra internetrelaterade parter. Att vara ansluten till KIA-index är en försäkring om en plats i Sveriges kommersiella internetvärld. KIA-index ägs och drivs av Sveriges Annonsörer.

Ebba Elfstrand

Publicerad 2016-05-26 14.12Uppdaterad 2016-05-26 14.13

Dela artikeln: