Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Ny radiomätning klar – används ej

Publicerad: 22 September 2011, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:57

En ny mätmetod för radioreklam är färdig att användas. Trots det finns ingen tidsplan för när den nya mätningen kan sjösättas.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioSveriges AnnonsörerSveriges RadioMTG RadioCarl Wåreus

– Med den nya metoden kommer det att bli lättare att styra och planera reklamen. Det kommer att höja kvaliteten och göra det lättare för reklamköparna, säger Carl Wåreus, nybliven vd på reklambyrån DDB och ordförande i Sveriges Annonsörers Radiokommité, till dagensmedia.se.

Ett nytt mätsystem för radio har varit på gång sedan 2008. Nu är det nya systemet färdigt. Trots det har det inte tagits i bruk.

Sveriges Annonsörers kommitté för radioreklam har varit med och tagit fram den nya mätmetoden för radio, som i mycket liknar den mätmetod som finns för tv.

Istället för de telefonintervjuer som används i dag bygger den nya mätreklamen på att elektroniskt följa lyssnarvanorna hos en panel.

Carl Wåreus kan inte svara på när den kommer att sjösättas.

– Allt finns klart, utmaningen har varit kostnadsbiten. Det har tagit lång tid och det är ju tråkigt, säger han.

När kommer den att tas i användning?

– Det måste jag be att få återkomma om.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev