Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Ny mätmetod för radiolyssning

Publicerad: 28 September 2011, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:56

Radiobranschen har enats om en ny elektronisk mätmetod för lyssning. Förutom MTG Radio och SBS Radio deltar också Sveriges Radio.


Den nya mätmetoden, PPM, eller Personal people meter, har används sedan flera år tillbaka i Danmark och Norge.

Nu ska systemet alltså implementeras på den svenska marknaden.

– Radiobranschen tar nu ett nytt gemensamt steg i och med detta avtal, säger MTG Radios vd Anna Berggren i ett pressmeddelande.

En mätmetod har efterfrågats sedan privatradions start 1993 och undersökningarna kommer genomförs av TNS Sifo på branschens uppdrag.

I PPM-mätningen mäts lyssnandet samtliga dagar under året vilket är en skillnad mot tidigare, då lyssnandet på sommaren inte har mätts.

PPM-rapporter om lyssnandet kommer att bli officiella varje vecka. Det är däremot långt kvar tills mätningarna drar igång på allvar och den första rapporten redovisas först i augusti 2012.

– Vi är övertygade om att den nya mätmetoden kommer att stärka radiomediet på reklammarknaden, SBS Radios vd Staffan Rosell.

Förutom MTG Radio och SBS Radio prövar alltså även Sveriges Radio mätmetoden under två år.

– För oss är det viktig att medverka till att Sverige även i fortsättningen har en gemensam nationell radiovaluta, säger Mats Svegfors.

Den nya mätmetoden går ut på att en panel förses medel elektronisk mottagare som registrerar allt lyssnande.

Trots den nya mätmetoden kommer de kommersiella radiokanalerna att fortsätta använda sig av telefonintervjuer för att täcka in de lokala radiomarknaderna då PPM-panelen är för liten för att ge en rättvis bild av lyssnandet på de lokala marknaderna.

När det amerikanska bolaget Arbitron, för drygt tio år sedan, presenterade de första radiomätningarna som tagits fram genom PPM sågades systemet av radioutgivarna.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.