Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

NRJ och SBS Discovery Radio tvingas förändra annonssamarbete

Publicerad: 12 december 2014, 05:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

UPPDATERAD. Samarbetsavtal mellan radiokanalerna ledde till ohälsosam konkurrens, anser Konkurensverket.


I mars 2012 anmälde MTG Radio konkurrenten SBS Discovery Radio till Konkurrensverket.

Anledningen var det samarbete som senare inleddes mellan SBS Discovery Radio och NRJ i januari samma år. Enligt MTG hämmar samarbetet konkurrensen inom reklamradiobranschen, eftersom SBS Discovery Radio och NRJ genom avtalet kontrollerar 74 av de 103 reklamradiotillstånden i Sverige.

Konkurrensverket meddelade samtidigt att SBS Discovery Radio och NRJ gått med på en uppgörelse. Bolagen ska förändra försäljningen av radioreklamen i Blekinge, Västra Småland, Kalmar/Öland, Gotland, Halmstad, Norra Bohuslän, Skövde, Dalarna, Hudiksvall och Örnsköldsvik så att även andra aktörer får konkurrera om annonsintäkterna.

Men enligt Jakob Gravestam, marknadsdirektör på SBS Discovery Radio, är Konkurrensverkets beslut i grunden positivt.

– De har godtagit åtgärderna vi ska göra. Vi kommer fortsättningsvis att sälja all nationell reklam, all regional reklam och även lokal reklam. Men NRJ har fått som uppgift att titta på om det finns någon annan som är intresserade av att sälja några minuter reklam per timme på de här orterna. Det är skitskönt att det är över, vi firade igår, säger Jakob Gravestam till Dagens Media.

Men om det nu är så positivt, varför var inte den samarbetet utformat så från början?

– Varken vi eller NRJ har varit intresserade av att bygga två säljorganisationer. Det skulle inte ha varit effektivt. Men vi är måna om MTG radio och konkurrensen från dem. Om de engagerar sig innebär det också att man delar på produktionskonstnaden för att producera NRJ, vilket är bra.

Nu ska NRJ varje halvår lämna in en skriftlig rapport till Konkurrensverket kring hur åtagandet följts.

Om förändringarna genomförs bedömer Konkurrensverket att det tar bort de negativa effekterna på konkurrensen som avtalet orsakat.

Om SBS Discovery Radio och NRJ däremot inte följer uppgörelsen, hotas de med mångmiljonvite; 20 miljoner kronor för SBS Discovery Radio respektive 15 miljoner för NRJ.

LÄS OCKSÅ:

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev