Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

MTG Radio tappar – SBS ökar

Publicerad: 12 Augusti 2011, 07:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Det totala radiolyssnandet går ner men SBS Radio ökar räckvidden. Det här är också första mätningen där MTG:s Radio1 är med.


Ämnen i artikeln:

SBS RadioMTG Radio

I dag släppte TNS Sifo radiorapport 3, 2011. Jämfört med samma period för ett år sedan har radions totala räckvidd minskat från 74 procent till 71 procent. Siffran avser procent av befolkningen som lyssnat på radio minst fem minuter per dag.

– Om man tittar på IRM-siffrorna så ser man att annonsörernas förtroende för radio har ökat, men när det gäller lyssnandet är det problem för branschen. Som vi har sagt tidigare, vi måste ges rimliga förutsättningar av våra politiker för att kunna utveckla innehåll och teknik, säger MTG:s informationschef Per Lorentz, och nämner bland annat koncessionsavgifternas höga nivåer.

SR har tappat från 47,5 procent till 46,9 procent.

De kommersiella kanalerna har under perioden minskat från 30,9 procent till 28,7 och det är MTG Radio som står för hela nedgången.

Nätverket har tappat från 19,9 procent till 17,7 medan SBS Radio ökat från 15,2 procent till 15,4. För MTG:s del är det Rix FM som är orsaken till nedgången, kanalen tappar 2 procent av sin räckvidd.

– MTG Radio är fortfarande störst på dygns- och veckolyssnandet. Däremot på enskilda stationer ser vi till exempel att Rix FM backar, vilket var väntat efter de förändringar i utbudet som har skett, säger Per Lorentz.

Även lyssnarnas genomsnittliga lyssnartid i minuter har gått ner, från 192 minuter till 190, men här ökar de kommersiella kanalerna något till skillnad från SR. Lyssnandet har ökat från 123 minuter till 125.

Det här är också den första mätningen där MTG:s pratradiokanal, Radio1, är med. Kanalen nådde under mätperioden en räckvidd på 1,1 procent i Stockholm. Veckoräckvidden (de som lyssnat under de senaste sju dagarna) uppgick till 7 procent vilket motsvarar 117 000 lyssnare.

– Vi var medvetna om att siffrorna skulle vara blygsamma i första mätningen men vi tror starkt på Radio1. Det tar tid att lansera en radiokanal och vi lanserar ju ett nytt sätt att göra radio på, säger Per Lorentz.

Hela radioundersökningen finns här.

Kanalernas räckviddsförändring i procent:

    2009 2010             P1:   11,7 12,2   P2:   1,5 1,7   P3:   10,7 10,6   P4:   30,6 30   Mix Megapol:   9,6 10,3   NRJ:   2,3 2,9   RIX FM:   13,2 11,2   Bandit:   3,4 3,9   Rockklassiker:   3,6 3,8           MTG Radio:   19,9 17,7   SBS Radio:   15,2 15,4  

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

SBS RadioMTG Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.