Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Morgonshower tappar till SR

Publicerad: 23 September 2009, 04:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Den kommersiella radions starkaste kort, morgonshowerna, har tappat 200 000 lyssnare på ett år.


Morgonshowerna är de program som den kommersiella radion, PLR, satsar mest pengar på. Det enskilda största programmet hos PLR är Rix Morronzoo på Rix FM med 660 000 lyssnare enligt Sifos senaste radiorapport.

Hos konkurrenten Mix Megapol har Äntligen Morgon 460 000 lyssnare. Men båda showerna tappar lyssnare, trots att det totala lyssnandet på morgonen har ökat jämfört med förra året, visar siffror från Carat.

– Det är tydligt att strukturförändringarna i början av året har påverkat lyssnandet hos de kommersiella aktörerna negativt och spelat SR i händerna, säger Daniel Nellhard, chef för eftermedier på Carat.

Vid årsskiftet fick nio svensk orter ett nytt radioutbud då ett antal stationer övergick från MTG Radio till SBS Radio. Rix FM och Morronzoo har därmed blivit ersatt av Mix Megapol och Äntligen Morgon på flera platser.

Men Mix Megapol har inte lyckats få över morgonlyssnarna till sig, vinnare är istället SR och P1, som för första gången på fem år större än Rix FM på morgonen.

– Äntligen Morgon har drabbats av att Gry Forssell varit mammaledig en tid. Formatet tappar självklart lite av dynamiken när en stark karaktär försvinner ur gruppen, säger Daniel Nellhard.

Jakob Gravestam, marknadsdirektör på SBS Radio, håller med.

– Vi har inte varit helt konstanta den sista tiden. Gry försvann när hon fick barn och nu ligger Adam Alsing hemma nyopererad. Det här har gjort att vi tappat helt enkelt, säger Jakob Gravestam.

Sammanlagt hade morgonshowerna en räckvidd på 4,2 miljoner svenskar i den senaste mätningen från Sifo, en liten uppgång jämfört med 2008. Men samtidigt tappar den kommersiella radion lyssnade, från cirka 1,7 miljoner lyssnare till dryg 1,5 miljoner.

– Morronzoo och Äntligen Morgon är stöpta i samma form och riktar sig till exakt samma målgrupp. Då blir det en vinnare och en förlorare. Vi är vinnaren men tyvärr gör det här att den kommersiella radion tappar och är ännu ett exempel på att PLR skulle behöva fler frekvenser, säger Christer Modig, programdirektör på MTG Radio.

Enligt Daniel Nellhard tappar även Morronzoo mer än vad som kan härledas till de förlorade frekvenserna. Här kan en av anledningarna vara att Gert Fylkning varit borta en hel del från programmet.

För SBS del ligger en stor del av tappet dock i Göteborg, enligt Jakob Gravestam:

– Att vi förlorade vårt morgongäng till MTG och Bandit gör stor skillnad i siffrorna.

Christer Modig lyfter från morgonshowerna på både NRJ och Bandit som mycket lyckade det sista året. Räckviddsmässigt är de dock mycket små jämfört med Morronzoo.

– Det ligger ju mer personella resurser på Morronzoo och därmed blir det mer satsningar på den.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.