Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Mediebyråerna ger Radio1 tummen upp

Publicerad: 6 April 2011, 08:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Sveriges första kommersiella pratradiostation, MTG:s Radio1, har sänt i två dagar och mediebyråernas radiochefer är nöjda med vad de hört hittills.


Ämnen i artikeln:

MTG RadioRadio1

– Det här är helt rätt initiativ av MTG. När det i dag finns så många olika sätt att konsumera musik har musiken som konkurrensmedel för de kommersiella radiostationerna blivit allt mindre viktig. Att MTG nu satsa på redaktionellt material ser jag som oerhört positivt, säger Daniel Nellhard, chef för etermedier på Carat.

Men för att projektet ska lyckas måste MTG göra flera saker rätt och Daniel Nellhard tycker att de är på rätt väg.

– Tablån ser bra ut, programinnehållet också och programledaruppställningen är stark. Nu får vi hoppas att de utvecklar kanalen ytterligare. Gör de det bra har de alla möjligheter att konkurrera med SR och den övriga reklamradion.

Det viktigaste för Radio1 nu är uthållighet.

– Marknadsföringen för kanalen kommer ju inte igång förrän efter sommaren och det finns en inneboende tröghet i radio och i än större utsträckning för en kanal som den här. Jag hoppas att MTG har uthålligheten att driva kanalen trots att den troligtvis kommer att gå med förlust under ganska lång tid framöver. Jag vill inte höra om någon nedläggning vid årsskiftet.

OMD:s radiochef, Paul Brandenfeldt, beskriver Radio1:s start som lovande men trevande.

– Utifrån sina givna förutsättningar har MTG gjort det bra. De har en bra konstellation programledare men samtidigt kan man ju undra vad som är bäst att köra på gamla säkra kort eller lyfta upp nya fräscha ansikten?

Vilket är bäst då?

– Så här i början har jag full förståelse att Radio1 satsar på välkända namn som Aschberg och Federley. När de kommit igång finns möjligheter att ta in ny namn. Radio1 kommer att växa med tiden.

Vad säger du om kvalitén på innehållet?

– Det är alltid svårt att göra något som aldrig gjorts tidigare, det här är ju Sveriges första kommersiella pratradiokanal. Bitvis får man en touch av P1 och P3, vilket är positivt. De går åt rätt håll och med lite momentum kan det här bli riktigt bra.

Daniel Kjellman, tv- och radioplanerare på Scream: – Framöver kommer de att kunna hitta flera möjligheter till roliga och redaktionella lösningar på kanalen. MTG har historiskt sett haft svårt att fånga upp lyssnare på frekvensen vilket gör utgångsläget förhållandevis tacksamt. De bör kunna öka på det lyssnandet och mycket väl öka den kommersiella radions räckvidder i Stockholm.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

MTG RadioRadio1

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev