Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Mediebyråbarometern: stark återhämtning för radio

Publicerad: 19 April 2011, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

Ökningen av medieinvesteringarna via mediebyråer börjar mattas av. Men kommersiell radio går urstarkt.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Mediebyråbarometern, som mäter medieinvesteringarna via Sveriges mediebyråers medlemmar, visar att ökningstakten på reklammarknaden stannat av under mars månad.

För mars månad var ökningen 4,4 procent jämfört med samma period förra året, vilket kan jämföras med ökningen på 17,9 för hela det första kvartalet.

Totalt förmedlades 1,2 miljarder kronor i mars.

Radio är den mediekategori som ökar mest jämfört med förra året – sett till hela det förta kvartalet 2011. För mars månad var ökningen 21,4 procent och för årets första kvartal som helhet var ökningen 36,6 procent.

– Ökningen för radio är anmärkningsvärd. Första halvåret förra året var det en stark period för den kategorin, vilket gör att den nuvarande ökningen är från en redan hög nivå. Dessutom har konkurrensen från podradio, webradio och andra streamade tjänster inte minskat, säger Håkan Gustafsson, mediachef på Aegis media, i ett pressmeddelande.

Tv backar i Mediebyråbarometern för mars, något som enligt Sveriges mediebyråers vd Staffan Slörner beror på periodiseringseffekter.

– För den negativa utvecklingen för mediekategorin tv är det viktigt att inte enbart se på en specifik månad utan snarare att se på hur utvecklingen gått under det hela första kvartalet, säger han i ett pressmeddelande.

Tv backade med 7,9 procent under mars månad, men ökade 22,3 procent under det första kvartalet – vilket är mer än marknaden som helhet.

Mediebyråbarometern mars 2011

Mediekategorier som ökar i mars 2011:

Bio                                                 118 procent

Fackpress                                      37 procent

Övrigt                                               34 procent

Sök                                                  27 procent

DR/Annonsblad                            27 procent 

Radio                                              21 procent 

Populärpress                                16 procent 

Kvällspress                                   15 procent 

Landsortspress                           12 procent 

Internet                                             9 procent 

Storstadspress                              7 procent

Utomhus/Trafikreklam                  0 procent 

Mediekategorier som minskat i mars 2011:              

TV                                                    -7 procent

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.