Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Marknaden tappade 7 miljarder

Publicerad: 14 April 2010, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

Förra året investerades 58 miljarder kronor marknadskommunikation. Det är 11 procent, eller 7 miljarder kronor, mindre än året före.


Siffrorna kommer från IRM och gäller totalsumman för medieköp och reklamproduktion. Nivåerna för den senare backade med 10,5 procent. Summan för medieköpen, som presenterades av IRM för någon månad sedan, visade en nedgång på 12,7 procent.

Mobilmarknadsföring var den kategori som ökade allra mest, men från låga nivåer.

Butikspromotion (exklusive butiksmedia) ökade också, med 3,4 procent. Butiksmedia backar, men mindre än marknaden i stort.

– Att investeringar i butiken som kanal ökar gör även den till en vinnare 2009, vilket är en bekräftelse på att köpnära kommunikation ökar i betydelse när  konjunkturerna blir svagare, säger IRM:s vd Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

Värre gick det för event och mässor, som tappade 20 respektive 16 procent av investeringarna.

Sponsringen hade en nolltillväxt och ligger kvar på 5 miljarder, alltså en högre summa än både tv och webben.

– När IRM nu kan ge hela bilden av över hur investeringarna i marknadskommunikation utvecklats under ett chockartat år 2009, kan man konstatera att det trots allt finns vissa vinnare i mediebranschen. Vissa internetbaserade kanaler är inte oväntat vinnarna, men att mobil- och webb-tv-reklam växer, samt att internet som helhet ökar ett år som detta vittnar om en stark  underliggande tillväxtkraft, säger Magnus Anshelm.

I spalten till höger finns hela reklamkakan.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.