Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

Lyssnarna ratar kommersiell radio

Sveriges Radio fortsätter att stärka sin position på bekostnad av kommersiella kanaler. Det framgår av TNS Sifos senaste mätning av radiolyssnandet på lokal nivå.

Helen Preutz


Publicerad: 08 November 2013, 07:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:57

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

För fjärde gången i år har TNS Sifo mätt radiolyssnandet i de 25 P4-områden som utgörs av Sveriges Radios lokala kanalers sändningsområden. Därtill kommer 39 sändningsområden för privat lokalradio.

Undersökningen som grundar sig på svar från 35 000 telefonintervjuer visar hur många procent av Sveriges befolkning som lyssnar på radio minst fem minuter per genomsnittligt dygn.

I Stockholm ligger den totala räckvidden på 64,8 procent, vilket är den lägsta i landet. Det är även en minskning från 66,4 procent i fjol. Sämst har det gått för de kommersiella kanalerna som minskat sin räckvidd från 39 till 27,6 procent. Räckvidden för Sverige Radio har däremot ökat från 41,1 procent till 42,2 procent.

Även i Göteborg har radiolyssnandet minskat. Totalt var räckvidden för den fjärde mätperioden i år 67,4 procent – en minskning från 69, 8 procent i fjol. Även här har den kommersiella radion fått stryka på foten och tappade 4 procent medan Sveriges Radio ökade med 1,7 procent.

I Malmö-Lundområdet har radions totala räckvidd ökat från 67,9 procent till 69,9 procent. Den kommersiella radion backade dock från 25,8 procent till 22,1 procent, medan Sveriges Radio ökade med 3,3 procent.

De nationella räckviddstalen rapporteras från och med den första januari 2013 via panelundersökningen PPM. Undersökningen visar att den totala räckviddssiffran för Sverige ligger stadigt på omkring 75 procent.

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.