Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Radio/podd

KV: Hannah och Amandas vinreklam är olaglig

Syskonduons marknadsföring av det egna vinet "Perfect Day Red" är olaglig, konstaterar Konsumentverket.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Oktober 2015, 05:08
Uppdaterad: 11 December 2015, 13:43

Som Dagens Media tidigare skrivit om blev Amanda Schulman tidigare i år anmäld till Konsumentombudsmannen efter att hon publicerat en bild på Instagram.

Nu konstaterar konsumentverket att Amanda Schulman och systern Hannah Widells reklam för vinet "Perfect Day Red" i egna podcasten strider med alkohollagen.

Konsumentverket skriver bland annat:

"Konsumentverket anser att påståenden som "[ ... ]det är höstens vin[ ... ]",

"[ ... ] det är det godaste vin jag har smakat" och liknande påståenden inte utgör

en saklig presentation av relevanta fakta rörande varan och dess egenskaper.

Verket anser vidare att påståendena innehåller värdeomdömen samt att

påståendena kan anses uppmana till bruk av alkohol."

Såhär sa systerduon i sin podcast:

- Du, sen vill jag bara säga, kanske det viktigaste av allt. Jag har ju druckit en del Perfect Day Red på sistone.

- He, jag med.

- Mm, för det är höstens vin.

- Ja det, jag vet.

- Och vet du vad jag blir så glad över varje gång?

- Nej.

- Att det är det godaste vin jag har smakat.

- Det är det godaste vin jag också har smakat.

- Mm.

- Någonsin i livet.

- Och det finns att beställa på Systembolaget.

 

Avsnittet publicerades den 1 oktober 2015.

Perfect Day Media AB ska senast den 12 november 2015 ha skickat in ett yttrande och därefter tar Konsumentverket ställning till om några ytterligare åtgärder ska vidtas i ärendet.

Eftersom myndigheten tidigare påpekat liknande brister kan det påverka om rättsliga åtgärder vidtas.

LÄS OCKSÅ:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.