Radio/podd
Kort kampanj om lång båt
Publicerad: 25 augusti 2010, 13:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41
Stena Line tar komikern Per Andersson till hjälp i lanseringen av Nordens längsta färja.
Ämnen i artikeln:
Stena LineNästa torsdag går premiärturen för Stena Lines nya färja mellan Göteborg och Kiel.
Färjan, som är Nordens längsta med sina 240 meter, lanseras med en kort men intensiv kampanj i Västsverige.
Huvudmediet är radio med ett tiotal klipp där komikern Per Andersson, känd från Parlamentet, går runt i Göteborg och ställer frågor om längd.
Start Communication har gjort kampanjen.
– Steg ett i kampanjen handlar bara om storlek, på olika sätt i olika kanaler. Intresset brukar bli stort när det handlar om världens längsta, så vi passar på att rida på den vågen, säger PeO Axelsson, marknadschef på Stena Line Tyskland.
I steg två handlar det om att berätta vad den nya färjan innebär för reseuppplevelsen.
Förutom radiospottar, och ett samarbete med morgonprogrammet ”Rivstart” i Bandit, som även sänds i TV6, gör Stena Line en bred utomhuskampanj i västra Sverige, dagspressannonser och gerillamarknadsföring om storlek, tillsammans med Miami.
– Vi har bland annat personer på styltor med långa sandwich-skyltar och har satt upp skyltar på restaurangtoaletter med frågan om storleken har betydelse, säger PeO Axelsson.
Lanseringskampanjen pågår i en dryg vecka, med kulmen i helgen.
– Ingen som är i Göteborg i helgen kommer att missa att vi lanserar en ny färja, säger PeO Axelsson.
Under hösten fortsätter kampanjen i print.