söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Kort kampanj om lång båt

Publicerad: 25 augusti 2010, 13:28
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Stena Line tar komikern Per Andersson till hjälp i lanseringen av Nordens längsta färja.

Ämnen i artikeln:

Stena Line

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Nästa torsdag går premiärturen för Stena Lines nya färja mellan Göteborg och Kiel.

Färjan, som är Nordens längsta med sina 240 meter, lanseras med en kort men intensiv kampanj i Västsverige.

Huvudmediet är radio med ett tiotal klipp där komikern Per Andersson, känd från Parlamentet, går runt i Göteborg och ställer frågor om längd.

Start Communication har gjort kampanjen.

– Steg ett i kampanjen handlar bara om storlek, på olika sätt i olika kanaler. Intresset brukar bli stort när det handlar om världens längsta, så vi passar på att rida på den vågen, säger PeO Axelsson, marknadschef på Stena Line Tyskland.

I steg två handlar det om att berätta vad den nya färjan innebär för reseuppplevelsen.

Förutom radiospottar, och ett samarbete med morgonprogrammet ”Rivstart” i Bandit, som även sänds i TV6, gör Stena Line en bred utomhuskampanj i västra Sverige, dagspressannonser och gerillamarknadsföring om storlek, tillsammans med Miami.

– Vi har bland annat personer på styltor med långa sandwich-skyltar och har satt upp skyltar på restaurangtoaletter med frågan om storleken har betydelse, säger PeO Axelsson.

Lanseringskampanjen pågår i en dryg vecka, med kulmen i helgen.

– Ingen som är i Göteborg i helgen kommer att missa att vi lanserar en ny färja, säger PeO Axelsson.

Under hösten fortsätter kampanjen i print.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev