Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Radio/podd

Kommersiell radio tappar mark

Publicerad: 09 Augusti 2013, 06:03
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:57

Radiolyssnandet minskar. De kommersiella kanalerna står för tappet medan Sveriges Radio ökar. Det framgår i TNS Sifos mätning av radiolyssnandet på lokal nivå.


Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

För tredje gången i år har TNS Sifo mätt radiolyssnandet i de 25 P4-områden som utgörs av Sveriges Radios lokala kanalers sändningsområden. Därtill kommer 39 sändningsområden för privat lokalradio.

Rapporten visar att cirka 70 procent av Sveriges befolkning lyssnar på radio minst fem minuter per genomsnittligt dygn.

I Stockholm ligger räckvidden på 65,2 procent, vilket är lägst i landet. Det är också en svag minskning jämfört med samma mätperiod under föregående år då räckvidden låg på 65,7 procent.

Däremot har räckviddstalen för Sveriges Radio ökat i Stockholm – från 40,6 procent till 42,3 procent. Sannolikt har det skett på bekostnad av de kommersiella kanalerna som tappat i räckvidd från 30,6 procent till 27,8 procent i Stockholm.

I Göteborg har den totala räckvidden också minskat från 70,1 procent till 67,2 procent. De kommersiella radiokanalerna har sjunkit från 28,0 procent till 24,6 procent medan Sveriges Radio ökat från 46,6 procent till 47,6 procent.

I Malmö-Lundområdet har radions totala räckvidd ökat från 67,6 procent till 69,9 procent. Ökningen står Sveriges Radio för, medan de kommersiella kanalernas räckvidd sjönk från 26,0 till 23,6 procent.

De nationella räckviddstalen rapporteras från och med den första januari 2013 via panelundersökningen PPM.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.