Kommersiell radio tappar mark

2013-08-09 08:03  

Radiolyssnandet minskar. De kommersiella kanalerna står för tappet medan Sveriges Radio ökar. Det framgår i TNS Sifos mätning av radiolyssnandet på lokal nivå.

För tredje gången i år har TNS Sifo mätt radiolyssnandet i de 25 P4-områden som utgörs av Sveriges Radios lokala kanalers sändningsområden. Därtill kommer 39 sändningsområden för privat lokalradio.

Rapporten visar att cirka 70 procent av Sveriges befolkning lyssnar på radio minst fem minuter per genomsnittligt dygn.

I Stockholm ligger räckvidden på 65,2 procent, vilket är lägst i landet. Det är också en svag minskning jämfört med samma mätperiod under föregående år då räckvidden låg på 65,7 procent.

Däremot har räckviddstalen för Sveriges Radio ökat i Stockholm – från 40,6 procent till 42,3 procent. Sannolikt har det skett på bekostnad av de kommersiella kanalerna som tappat i räckvidd från 30,6 procent till 27,8 procent i Stockholm.

I Göteborg har den totala räckvidden också minskat från 70,1 procent till 67,2 procent. De kommersiella radiokanalerna har sjunkit från 28,0 procent till 24,6 procent medan Sveriges Radio ökat från 46,6 procent till 47,6 procent.

I Malmö-Lundområdet har radions totala räckvidd ökat från 67,6 procent till 69,9 procent. Ökningen står Sveriges Radio för, medan de kommersiella kanalernas räckvidd sjönk från 26,0 till 23,6 procent.

De nationella räckviddstalen rapporteras från och med den första januari 2013 via panelundersökningen PPM.

Relaterade dokument

Helen Preutz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt