Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Kommersiell radio starkast i Jönköping

Publicerad: 10 Juli 2009, 07:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Jönköpingsbor lyssnar mer än dubbelt så mycket på kommersiell radio som de i Västerbotten.


Sveriges Annonsörer har jämfört Orvesto Konsument 2009:1 med Orvesto Konsument 2008:1 ur ett radioperspektiv. Här syns bland annat att värmlänningarna har ökat sitt lyssnade på kommersiell radio per dag med sju minuter upp till drygt 19 minuter per dag jämfört med 2008. Därmed är det bara Jönköpings län där befolkningen lyssnar mer på kommersiell radio, 21 minuter per dag.

Minst lyssnande på kommersiell radio sker i Västerbotten, 8,1 minuter. Det är en minskning med nästan 5,7 minuter jämfört med förra året.

I snitt lägger svenskarna cirka 15 minuter per dag på kommersiell radio. Lyssnandet på Sveriges Radio, SR, är betydligt högre med i snitt 50 minuter. Mest lyssnar man i Kronoberg med 59 minuter per dag, en minskning med drygt 2 minuter jämfört med 2008. Minst lyssnande sker i Stockholm med 36 minuter.

– Mediekonkurrensen i Stockholm är mycket större och radio är mer ett bakgrundsmedium, säger Carl Wåreus, projektledare på OMD och ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för radioreklam, KRR.

Orvesto Konsument, som görs av Sifo Research International, visar på ett klart lägre radiolyssnande än de radiomätningar som samma undersökningsbolag gör för den svenska radiobranschen.

De fem senaste mätningarna, från mätning två 2008 till och med mätning två 2009, visar på en genomsnittlig lyssnartid för kommersiell radio på mellan 42-49 minuter per dag. För Sveriges radio är siffrorna för samma period 92-98 minuter. Dessa mätningar görs dock på befolkningen  9-79 år medan Orvesto Konsument mäter 15-79-åringar.

– Det är svårt att jämföra olika mätningar och det finns till exempel olika kriterier för hur lyssnandet mäts, säger Carl Wåreus.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.