”Ingen större efterfrågan på Radio1”

Det har inte varit något större intresse från annonsörerna att gå i Radio1. Det berättar Bo Fredelius, radiospecialist på Mediacom.

Dagens Media kunde redan i morse berätta att den två år gamla radiokanalen Radio1 läggs ner. Det bekräftades senare av MTG Radio som driver kanalen.

Men lyssnandet har varit lågt. Enligt MTG Radio har kanalen haft cirka 30 000 lyssnare om dagen.

– Räckvidden har ju varit extremt låg, så för att bygga kampanjer lokalt i Stockholm har Radio1 inte direkt varit någon ryggrad i planeringen, säger Bo Fredelius, radiospecialist på Mediacom, till Dagens Media.

Men kanalens inriktning – pratradio i kommersiell tappning – har ändå varit intressant för vissa målgrupper.

– Men det har inte varit någon stor efterfrågan från annonsörerna att använda stationen och vi har inte betalat några premiumpriser.

Lämnar Radio1 ett hål på marknaden?

– Det är klart att stationen har varit ett positivt alternativ på marknaden. Radio1 har dragit mer åt SR-hållet trots att det varit en kommersiell station, så där blir en liten lucka.

– Tidigare har frekvensen använts till mer kommersiella stationer, som Svenska favoriter, så vi får se vad som dyker upp nu. Något borde MTG utnyttja den till.

LÄS OCKSÅ:

 

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-10-23 08.27Uppdaterad 2015-12-06 13.30

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: