Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Inga besked till reklamradion

Publicerad: 23 September 2009, 11:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

”Det är en tuff ekonomisk situation. Mycket kan man inte göra”, säger Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth om de föreslagna villkoren för radiobranschen i den nya radio- och tv-lagen.


Om ett par veckor ska kulturdepartementet vara klara med en lagrådsremiss för en ny radio- och tv-lag. Om allt går som planerat ska den nya lagen börja gälla från den 1 juli nästa år.

Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth hade inga klara besked om innehållet när hon talade om radions framtid på Radiodagen.

En av de brännande frågorna för den kommersiella radion är koncessionsavgifterna. Den kommersiella radioutredningen som presenterades i november ifjol föreslog kraftigt sänkta tillståndsavgifter, från omkring 1,6 miljoner kronor till 45.000 kronor per år.

Det skulle innebära minskade statsintäkter på omkring en halv miljard kronor under fyra år, vilket är den föreslagna övergångsperioden. Därefter förslår utredningen att tillstånden fördelas genom ett slutet anbudsförfarande.

– Jag tänker inte lämna besked om koncessionsavgifterna i dag, men som jag sa är det är en tuff ekonomisk situation när BNP minskar med över 5 procent. Mycket kan man inte göra, sa Lena Adelsohn-Liljeroth.

Hon framhöll samtidigt att de nya reglerna ger förbättrade villkor för reklamradion. Lagförslaget beaktar branschens önskemål om tillståndsperiodernas längd, en lång övergångsperiod till ett nytt tillståndsförfarande, krav på en slopad innehållsreglering och utökade möjligheter till sponsring.

SBS Radios vd Staffan Rosell är inte nöjd med kulturministerns signaler om koncessionsavgifterna.

– Det sista som överger en är hoppet, men jag tolkar det som att man inte kan sänka koncessionsavgifterna på det sättet som utredningen föreslog. Om det händer är det tragiskt för radion, säger han och fortsätter.

– Om vi inte får en skjuts så att vi kan bedriva kommersiell radio lönsamt i Sverige, så kommer radion långsamt att tryckas ut av den medieexplosion som sker på alla andra områden.

En framtida digitaliserad radio är en annan nyckelfråga för radiobranschen. Lagrådsremissen kommer att lämna besked om ett nytt tillståndssystem för digitala sändningar, sa Lena Adelsohn-Liljeroth, men hon vill inte tvinga fram en digital övergång så som var fallet för tv-marknaden.

– Den digitala radions utveckling bör drivas av marknaden. Det viktigaste för mig är tillgången till bra radio och bra tjänster. Valet av teknik är inte lika intressant, sa Lena Adelsohn-Liljeroth.

MTG Radios vice vd Christer Modig säger att sänkta koncessionsavgifter är ett måste för att branschen ska kunna satsa digitalt.

– Vi är överens i branschen och ser den digitala radion som den stora möjligheten att öka mångfalden. Då säger man att man inte vill lägga sig i, men sätter samtidigt käppar i hjulet. För oss är det en ekonomisk omöjlighet att satsa digitalt som det ser ut nu.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.