Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Högtryck i radio

Publicerad: 5 Maj 2010, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Trycket är hårt på kommersiell radio och priserna stiger. ”Det är som om proppen har gått ur”, säger SBS Radios försäljningsdirektör Andreas Timdahl.


Dagens Media har rapporterat ett flertal gånger vårens exceptionella efterfrågan i tv, som har lett till slutsålda kanaler. Även i radio råder det högtryck sedan årsskiftet.

– Vi har en situation som liknar tv:s. Det sista kvartalet vände det och nu är det ett riktigt bra tryck. Det finns enstaka platser kvar, men det kan vara svårt att få det utrymme man egentligen ville ha, säger Andreas Timdahl.

Den omfattande suget efter radioreklam har trissat upp priserna på SBS Radio.

– Självklart ökar priserna när det är fullt, men det handlar också om en normalisering efter att priserna gick ner under lågkonjunkturen. Nu börjar vi tangera prisläget under 2008, säger Andreas Timdahl.

Enligt Bizkits vd Johan Eidmann har radiopriserna stigit med 20 procent i år. Den bilden delas inte av Daniel Nellhard, etermediechef på Carat:

– Radiokanalarna har tappat i rejting till Sveriges Radio, så de vill nog gärna få till en prisökning, men jag har inte märkt någon sådan. Det som kan påverkas är ad hoc-priset om efterfrågan fortsätter att öka.

MTG Radio berättade nyligen för Dagens Media att man planerar att reducera dagens reklamtid, som i dag är 12 minuter per timme, för att stoppa lyssnarflykten. Det är inte rätt väg att gå, säger konkurrenten SBS Radio.

– Så länge det finns efterfrågan hos annonsörerna så utnyttjar vi den. Det är viktigt att tjäna pengar för att kunna göra bra radio. Visst finns det en koppling mellan reklamtid och lyssnande, men jag tror inte att reklamtiden är orsaken till tappet. Vi ska hur som helst följa utvecklingen, säger Andreas Timdahl.

Daniel Nellhard tror att MTG Radio snarare kommer att minska den egna reklamen för program och stationer, än den sålda tiden.

– Att dra ner på den kommersiella reklamtiden kan visserligen höja lyssnarsiffrorna på sikt och ge större intäkter på så sätt, men på kort sikt gynnar det SBS. Det tror jag inte att MTG är så intresserade av.

Läs artikeln om att MTG Radio väljer att begränsa reklamtiden i Plus.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.