tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Radio/podd

Här är Susanna Baltscheffskys nya uppdrag

Publicerad: 2 januari 2017, 15:13
Uppdaterad: 3 januari 2017, 07:28

Susanna Baltscheffsky. Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. Från Nobel Media till producent för Sveriges Radios miljöprogram "Klotet".

Ämnen i artikeln:

Sveriges Radio

HF


Det var i juni förra året som Ny Tekniks chefredaktör Susanna Baltscheffsky i samband med en stor omorganisation på Talentum Media (numera Alma Talent) valde att lämna sitt uppdrag.

Ett par månader senare påbörjade Susanna Baltscheffsky ett nytt uppdrag för Nobel Media. I uppdraget ingick det att "leda redaktionella utvecklingsprojekt".

För närvarande är hon kvar på deltid på konsultbasis för Nobel Media men den 13 februari kliver Susanna Baltscheffsky in i en ny roll som producent för Sveriges Radios miljöprogram "Klotet".

– Jag kunde inte motstå chansen att få jobba på en nyhetsredaktion med enbart miljöjournalister, säger Susanna Baltscheffsky till Dagens Media och fortsätter:

– Det har varit lärorikt att jobba med Nobelprisets snabbt växande följarskara på sociala medier under hösten och vintern. Jag har kunnat bidra med min erfarenhet som vetenskapsjournalist.

Hur känner du inför den nya rollen som producent?

– Jag tror att många lyssnare och läsare längtar efter mer miljöbevakning, inte minst när det varmare klimatet börjar märkas alltmer. Det känns väldigt meningsfullt att få jobba med Klotets kunniga och rutinerade miljöreportrar, och det är helt rätt av Sveriges Radio att satsa på miljöjournalistik nu.

Vad ser du för utmaningar?

– Utmaningen är alltid att välja rätt ämnen, det finns dessvärre så många miljöproblem att rapportera om. Men efter att ha följt teknikutvecklingen under mina år som chefredaktör på Ny Teknik kan jag också konstatera att lösningar på problemen är ett underrapporterat område. Det händer massor som vi ska berätta om i Klotet. Jag ser också jättemycket fram emot att jobba halva min tid som reporter.

Förutom en ny producent får programmet också – från och med den 11 januari – fördubblad sändningstid och ett tydligare fokus på lyssnarnas frågor och funderingar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev