Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Radio/podd

Här är den svenska poddtoppen

Publicerad: 28 Juni 2016, 07:04
Uppdaterad: 1 November 2016, 12:25

Orvesto Konsument redovisar den svenska poddtoppen – se hela listan här.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

I årets första undersökning av Orvesto Konsument redovisar man månadsräckvidder för 14 av Sveriges största podcasts. Detta är första steget i de Orvesto Konsument-baserade podcast-mätningarna. I nästa mätning 2016:2 har ytterligare 14 podcasts lagts till.

Podcastmarknaden har enligt Orvesto utvecklats starkt under de senaste åren, men dilemmat för annonsörer och säljare av annonsutrymme har varit att det saknats både målgruppsdata och jämförbara räckviddssiffror för podcastmarknaden.

I Orvesto Konsument har man definierat en podcast i likhet med Sveriges annonsörers rekommendation: ”… allt redaktionellt ljud/program som du kan lyssna på när du själv vill, inklusive program som tidigare sänds på radio”.

Orvesto ser en tydlig utveckling mot mer digital konsumtion gällande ljud med en ökad tillgänglighet för podcasts och nya strömmade musiktjänster.

Andelen som lyssnar på podcasts varje dag har ökat med 50 procent under det senaste året, enligt studien. Samtidigt ser man att antalet användare av flera av de digitala tjänsterna inte fortsätter att öka i så hög takt som tidigare. Detta indikerar att också marknaden för radio och ljud är inne i en fas av diversifiering, som innebör att fler konsumenter väljer att använda och lyssna på olika kanaler och tjänster.

I Orvesto Konsument 2016:1 ser andelen daglig konsumtion av ljud ut på följande sätt: Sveriges Radio 55%Kommersiell radio 36%Spotify 25%Podcast 5%

På podcastmarknaden är enligt Orvesto fragmenterad, med fåtalet större podcasts och "nästan oändligt" många mindre podcasts. Detta syns i mätningen där den största posten är just ”Övriga poddar”, med 832 000 lyssnare per månad. Därefter sticker P3 Dokumentär dramatiskt ut med 761 000 lyssnare per månad.

Alex och Sigge, Värvet, Filip och Fredrik och Fredagspodden med Hannah och Amanda kommer efterföljande med mellan 100 000 och 200 000 lyssnare en genomsnittlig månad. Resterande podcasts som mättes i undersökningen ligger på lägre nivåer, mellan 40- 75 000 lyssnare en genomsnittlig månad.

 

Poddtoppen:

 

Läs mer om den nya valutan för poddar i Dagens Media nummer 10.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev