Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Emanuel Karlsten och Olle Lidbom startar "Mediepodden"

Publicerad: 8 April 2016, 06:24
Uppdaterad: 8 April 2016, 07:14

Tomrummet efter Mattsson & Helin fylls med två nya mediemän. Emanuel Karlsten och Olle Lidbom utlovar en "ärlig, rak och aktuell analys" av den digitala förändringen i "Mediepodden".


Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Journalisten Emanuel Karlsten och kommunikationschefen Olle Lidbom startar "Mediepodden" ihop. Från start är Viva Media Group, Bahnhof och MEG med som partners. Emanuel Karlsten berättar själv om nyheter på Twitter – samtidigt som Mediepodden under fredagsmorgonen tände sin sajt.

 

Den populära mediepodden "Mattsson & Helin" lades ned vid årsskiftet efter att Jan Helin sagt upp sig från sitt jobb som publisher på Aftonbladet (vissa väntar fortfarande på det där utlovade sista avsnittet).

 

Bland konkurrensen för den nya "Mediepodden" finns i dagsläget aktörer som " Atladottir och Bjurwald", " Gullberg Nordström" och Digitala medie-podden.

Olle Lidbom lovar hård oberoende mediekritik.

– Vi kommer analysera förändringen i traditionella, digitala och sociala medier och vi kommer spränga både drömmar och myter i branschen. Det finns inte mycket oberoende mediekritik kvar i dag och vi gör inte det här för att få fler kompisar i branschen, säger han i ett pressmeddelande.

Den första säsongen av Mediepodden består av 10 avsnitt som släpps varje fredag med start 15 april. Producent är Hanna Jedvik.

Har gjort karriär som medieanalytiker

Duon har på var sitt håll gjort karriär som betraktare, analytiker och kommentatorer av mediebranschen.

Olle Lidbom har under många år titulerat sig tidskriftsanalytiker. Han har drivit bloggen och analysnyhetsbrevet Vassa Eggen samt digitalbyrån Oxys. Nyhetsbrevet Vassa Eggen såldes alldeles nyligen till Medievärlden. Olle Lidbom är en av experterna i den pågående medieutredningen och är sedan i höstas kommunikationschef för förlagsgruppen Norstedts.

Emanuel Karlsten började sin karriär som webbredaktör för den kristna nyhetstidningen Dagen. Han senare jobbat som konsult inom sociala medier för en rad mediehus och är i nuläget krönikör för Göteborgs-Posten. Emanuel Karlsten var talesperson och en av grundarna av sajten Ajour – som skulle revolutionera journalistiken men lades ned efter två år.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Emanuel Karlsten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.