Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Emanuel Karlsten: "Media i Sverige förtjänar att dö"

Publicerad: 2 September 2014, 06:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

SR-medarbetaren Emanuel Karlsten tycker att media i Sverige förtjänar att dö. Nu får han kritik för sitt uttalande.


En hätsk ordväxling bröt ut när SR-profilen Emanuel Karlsten och journalisten och författaren Britt-Marie Mattsson, som bland annat arbetar på Göteborgs-Posten, debatterade på Publicistklubben Väst igår.

– Media i Sverige förtjänar att dö. Vi stagnerar och hoppas att någon ska komma och rädda oss, sa Emanuel Karlsten bland annat under debatten.

En kommentar som fick Britt-Marie Mattsson att gå i taket.

– Jag sa att jag tyckte att det var förfärligt och oerhört tråkigt att TV4:s lokalredaktioner över hela landet lagt ner, mitt i två valrörelser ovanpå alltihop. Då sa han "kan du komma på någonting som är bra som TV4 gjort lokalt? Jag tycker att allt de har gjort är skit. Jag kan inte komma på någonting som de har gjort som är värt att minnas, som är bra, säger Britt Marie Mattsson till GT.

Hon fortsätter:

– Att sitta och kokettera när man lever på skattepengar på Sveriges Radio, det är obegripligt.

Till Dagens Media säger Emanuel Karlsten att han nu vill nyansera sin kritik.

– Jag menar att media i Sverige ibland förtjänar att dö. Det är taget ur sin kontext men jag står för det, säger han till Dagens Media.

Emanuel Karlsten har heller aldrig sagt att TV4:s lokal-tv bara gjort "skit" och GT har nu korrigerat Britt-Marie Mattssons citat.

– Jag har inte sagt det och det är ingen åsikt jag har. Det här handlar inte om att odugligförklara journalister utan handlar om hur man ska prioritera sina resurser.

Emanuel Karlsten säger också att han medvetet ville provocera under debatten, som gick under namnet "Hur kul är egentligen valet?".

– Vi har haft internet i 20 år och har ändå inte anpassat oss inför alla förändringar. Vi kan inte sitta och vänta på att allt ska lösa sig medan våra ägare pungar ut hur mycket pengar som helst i väntan på det här rymdskeppet från framtiden som aldrig kommer. Många medier har misslyckats otroligt och vi behöver ta ansvar för det.

Frida Boisen, chefredaktör på GT, som rapporterade från debatten, tycker att Emanuel Karlstens attack på Publicistklubben är märklig.

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en programledare i Sveriges Radio på Publicistklubben säger att media i Sverige förtjänar att dö. Anmärkningsvärt att samme programledare på Sveriges Radio gör sig lustig över TV4 Göteborgs lokal-tv som precis lagt ned, och raljerande från scen, flera gånger, undrar om det är någon som minns något reportage de sänt, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Jag delar inte Karlstens åsikter om att media i Sverige förtjänar att dö. Jag tror att det är viktigt för demokratin med en stark lokaljournalistik med flera röster.

Emanuel Karlsten utvecklar sin kritik:

– Vi har ett visst antal journalister och så fort det händer någonting eller skickas ut ett pressmeddelande så springer alla åt samma håll. Istället borde vi fundera på om vi kan tillföra något unikt till pressträffen eller pressmeddelandet. Kan man berätta om det med en egen röst? Om inte kanske man ska fundera på att göra något helt annat som blir unikt.

Har kritiken mot P3:s valbevakning, som du jobbar med, påverkat dig i den här frågan?

– Nej inte alls. Det är väl två ledare, DN och Expressen, som varit kritiska, men jag tycker att kritiken har varit väldigt grund. Vårt partitest har ett tilltal som ligger långt bort från ledarsidan och det är också lätt att raljera kring den eftersom att den på något sätt är metaironisk i sina formuleringar.

– Sedan ska jag säga att det är viktigt att vara ödmjuk för att man själv inte gör allting bäst. Det handlar inte om att peka ut journalister som odugliga, det vill jag verkligen understryka.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.