Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Radio/podd

Efter uppköpet - så blir nya Bauer Media Group Sverige

Publicerad: 31 Augusti 2015, 04:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

I dag byter SBS Discovery Radio namn till Bauer Media Group Sverige, efter uppköpet.


Ämnen i artikeln:

SBS Discovery Radio

I april i år köpte det tyska mediebolaget Bauer Media Group den nordiska delen av SBS Discovery Radio från Discovery Networks. Enligt norska Kampanje var köpeskillingen 680 miljoner kronor, vilket utgör 4,6 procent av vad SBS Radio värderades till när Discovery köpte bolaget 2013.

I dag lanseras det nya bolaget, vilket innebär att SBS Discovery byter namn till Bauer Media Group Sverige. I samband med det byter bolaget, som har kanaler som Mix Megapol, Radio Norge, danska Nova och finska Iskelmä, också slogan till "We think popular".

– Det är helt och hållet business as usual. Bauer Media vill att vi ska fortsätta göra bra radio i Sverige och utveckla radion ytterligare. De är duktiga på radio. För vår tidigare ägare Discovery har det fallit sig naturligt att det är tv som är "corebusiness" eftersom radio varit en mycket mindre del, men här är det oss de har velat köpa. Det är kul. Bauer Media är genuint radiointresserade, säger Jakob Gravestam, marknadschef på Bauer Media i Sverige.

Business to business-avdelningen ska stärkas upp, men i övrigt innebär uppköpet inga organisatoriska förändringar.

– Vi hade kanske trott att det skulle komma en nordisk ledningsgrupp, men det blir ingenting sånt. Vi bibehåller strukturen i alla fyra länder.

Vad blir den största skillnaden?

– Vi har alltid varit ägda av riskkapitalister och varit väldigt ekonomiskt styrda av kvartalsrapporter och uppföljningar. Nu tillhör vi en familj publicister, som självklart är kommersiella, men jag tror inte att det kommer att vara den hårda ekonomiska granskningen som när vi ägdes av börsnoterade bolag.

Bauer Media har över 60 radiostationer i Storbritannien, däribland Kiss, Magic och Absolute Radio samt 50 stationer i Polen och ett antal stationer i Slovakien och Tyskland. Några planer på att ta hit internationella kanaler finns inte i dagsläget, enligt Jakob Gravestam.

– Det finns inga planer nu på att till exempel Magic ska komma till Sverige, men säkert i framtiden. Det vore egendomligt annars. Det har att göra med digitaliseringen av radio också, den är ju på "hold".

Det var i juni som kultur- och demokratiministern Alice Bah Kuhnke meddelade att regeringen stoppar övergången till DAB-radio.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SBS Discovery Radio

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.